ОСНОВНІ ПІДХОДИ ДО ВИВЧЕННЯ СТИЛІСТИКИ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В НАВЧАЛЬНИХ ВИДАННЯХ ДЛЯ ВИЩОЇ ШКОЛИ (РЕТРОСПЕКТИВА І СЬОГОДЕННЯ)
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2016.196125Ключові слова:
Навчальна дисципліна, стилістика української мови, учитель-словесник, методика викладання лінгвістичних дисциплін, вища школа, підходи до вивчення стилістики, навчальні видання.Анотація
У статті розглядаються основні підходи до вивчення стилістики української мови як навчальної дисципліни в підручниках і навчальних посібниках для студентів вищих навчальних закладів. Виокремлюються тропеїчно-фігуральний, мовно-рівневий, функційно-стильовий і комунікативно-прагматичний підходи. Аналізові піддаються навчальні видання зі стилістики, опубліковані від початку ХХ століття дотепер (Н. Бабич, І. Білодід, Л. Булаховський, В. Ващенко, Г. Волкотруб, В. Домбровський, П. Дудик, М. Зарицький, А. Коваль, О. Курило, К. Лучаковський, Л. Мацько, О. Пономарів, О. Потебня, В. Сімович, С. Смеречинський, О. Синявський, М. Сулима, Б. Ткаченко, І. Франко, І. Чередниченко та інші).
В статье рассматриваются основные подходы к изучению стилистики украинского языка как учебной дисциплины в учебниках и учебных пособиях для студентов высших учебных заведений. Выделяются тропеично-фигуральный, языково-уровневый, функционально-стилевой и комуникативно-прагматический подходы. Анализ осуществляется на учебных изданиях, изданных от начала ХХ века до наших дней (Н. Бабич, И. Билодид, Л. Булаховский, В. Ващенко, Г. Волкотруб, В. Домбровский, П. Дудик, Н. Зарицкий, А. Коваль, Е. Курило, К. Лучаковский, Л. Мацько, А. Пономарив, А. Потебня, В. Симович, Н. Сулима, А. Синявский, С. Смеречинский, Б. Ткаченко, И. Франко, И. Чередниченко и другие).
The questions about methods of teaching stylistics as the educational discipline in high school are very topical. In the article the approaches to studying the stylistics of Ukrainian language in educational textbooks for university students are explained. The trope-and-figurative, linguistic level, functional-and-stylistic and communicative-and-pragmatic approaches are distinguished. The analysis of educational editions in stylistics, which have been published since the early twentieth century until now, is made (I. Franko, O. Potebnia, K. Luchakovskyi, V. Dombrovskyi, B. Tkachenko, L. Bulakhovskyi, V. Simovych, O. Kurylo, M. Sulyma, O. Syniavskyi, S. Smerechynskyi, I. Bilodid, A. Koval, V. Vaschenko, I. Cherednychenko, M. Zarytskyi, H. Volkotrub, L. Matsko, P. Dudyk, O. Ponomariv and others). The approach of linguistic level was defined as the dominating one. At present stage it is needed to consider the communicative and pragmatic aspects of discipline studying, as there are active processes of interaction of linguostylistics' categories with philosophy of language, culturology, sociolinguistics, pragmalinguistics, communicative linguistics, literature studies, ethnolinguistics, etc.
Посилання
Бевзенко С. П. Історія українського мовознавства. Історія вивчення української мови / С. П. Бевзенко. – К. : Вища школа, 1991. – 231 с.
Ващенко В. С. Стилістичні явища в українській мові. – Ч. 1. / В. С. Ващенко; відп. ред. М. П. Івченко. – Харків : Вид-во Харк. ордена Трудового червоного прапора держ. ун-ту імені О. М. Горького, 1958. – 228 с.
Волкотруб Г. Практична стилістика української мови / Галина Волкотруб. – Тернопіль : Підручники і посібники, 2004. – 256 с.
Дудик П. С. Стилістика української мови / П. С. Дудик. – К. : Видавничий центр «Академія», 2005. – 368 с.
Єрмоленко С. Я. Стиль // Українська мова: енциклопедія / Редкол. : В. М. Русанівський (співголова), О. О. Тараненко (співголова), М. П. Зяблюк та ін. – 2-ге вид., випр. і доп. – К. : Вид-во «Укр. енцикл.» ім. М. П. Бажана, 2004 – С. 652–653.
Єрмоленко С. Я. Сучасна лінгвостилістика в інтегративній науковій парадигмі / С. Я. Єрмоленко // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 8. Філологічні науки (мовознавство і літературознавство). – Вип. 5 : зб. наукових праць / за ред. академіка Л. І. Мацько. – К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014. – С. 3–8.
Єрмоленко С. Я. Сучасна українська лінгвостилістика: співвідношення теорії і методів / С. Я. Єрмоленко // Стил: Међународни часопис. – Белград, 2012. – С. 23–32.
Зарицький М. С. Стилістика сучасної української мови: навчальний посібник / М. С. Зарицький. – К. : Парламентське вид-во, 2001. – 156 с.
Коваль А. П. Практична стилістика сучасної української мови / А. П. Коваль. – К. : Вища школа, 1987. – 349 с.
Курило О. Уваги до сучасної української літературної мови / Олена Курило. – Торонто : Нові дні, 1960. – 199 с.
Курило О. Уваги до сучасної української літературної мови / Олена Курило. – К. : Вид-во Соломії Павличко «Основи», 2004. – 303 с.
Попович А. С. Витоки стилістики української мови у праці К. Лучаковського «Начерк стилістики, поетики і риторики з додатком про красу мови і будову вірша» / А. С. Попович // Наукові праці Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка: Філологічні науки. Випуск 40. – Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2015. – С. 396–399.
Семеног О. М. Українська культуромовна особистість учителя (шляхи її формування в системі професійної підготовки) : монографія / О. М. Семеног; за ред. Л. І. Мацько. – К. : Педагогічна думка, 2007. – 303 с.
Синявський О. Норми української літературної мови [Електронний ресурс] / Олекса Синявський. – Х.-К. : Література і мистецтво, 1931. – Режим доступу : http://r2u.org.ua/guides/synyavsky/zmist
Стилістика української мови : підручник / Л. І. Мацько О. М. Сидоренко, О. М. Мацько; за ред. Л. І. Мацько. – К. : Вища школа, 2003. – 462 с.
Сучасна українська літературна мова. Стилістика / відп. ред. Г. П. Їжакевич; за заг. ред. І. К. Білодіда. – К. : Наукова думка, 1973. – 588 с.
Українська лінгвостилістика ХХ – початку ХХІ століття: система понять і бібліографічні джерела / уклад. : С. П. Бибик, Т. А. Коць, С. Г. Чемеркін та ін.; за ред. С. Я. Єрмоленко – К. : Грамота, 2007. – 146 с.
Франко І. Я. Із секретів поетичної творчості / І. Я. Франко. – К. : Рад. письменник, 1969. – 190 с.
Чередниченко І. Г. Нариси з загальної стилістики сучасної української мови / І. Г. Чередниченко. – К. : Рад. школа, 1962. – 495 с.