КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД У ПЕДАГОГІЧНІЙ ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИЦІ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2016.196133Ключові слова:
Компетенція, компетенції, компетентнісний підхід, освітня парадигма, трирівнева ієрархія, професійно-педагогічна діяльність, освітній процес, дефініція.Анотація
У статті охарактеризовано і розмежовано поняття «компетенція» та «компетентність», визначено, що компетенція характеризує освітній результат, а компетентність – сферу професійної діяльності особистості. Описано погляди відомих науковців і педагогів на основі поняття компетентності та дефініції компетентного підходу, їх роль у педагогічній теорії та практиці. Проаналізовано науково-педагогічну літературу і визначено, що поняття компетентність та компетентнісний підхід у вчених різниться через свій зміст, який визначається предметними й особистісними аспектами.
В статье охарактеризовано и разграничено понятия «компетенция» и «компетентность». Определено, что компетенция характеризует образовательный результат, а компетентность – сферу профессиональной деятельности личности. Описаны взгляды известных ученых и педагогов на основные понятия компетентности и дефиниции компетентного подхода, их роль в педагогической теории и практике. Проанализировано научно-педагогическую литературу и определено, что компетентность и компетентностный подход отличаются через свой смысл, который определяется предметными и личностными качествами.
The concepts of «competence» and «competency» have been described and delineated in the article. It has been defined that competence characterizes educational outcomes while competency deals with the sphere of professional activity of the individual. Views of well-known scholars and educators dealing with the notions of competency and competency-based approach definitions, their role in educational theory and practice have been described. Scientific and educational literature has been analyzed. It has been determined that the concept of competency and competency-based approach varies among scientists due to the content, determined by substantive and personal aspects. It has been established that the question of the essence of pedagogical concepts «competency» and «competence» is fundamental to the development of modern concept of competency-based approach in education. The analysis of their content, structure and relationships that makes it possible to improve the theory and methodology of the educational process and involves the formation of theoretical and practical readiness to perform professional functions has been done. Three-level hierarchy system of competencies has been determined.
Посилання
Елькін М. В. Формування професійної компетентності майбутнього вчителя географії засобами проектної діяльності: автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / М. В. Елькін ; Центральний інститут післядипломної педагогічної освіти АПН України. – К., 2005. – 20 с.
Зеер Э. Ф. Модернизация профессионального образования : компетентностный подход : учеб. пособ. / Э. Ф. Зеер, А. М. Павлова, Э. Э. Сыманюк.– М. : Московский психолого-социальный институт, 2005.–216 с.
Зимняя И. А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании. Авторская версия / И. А. Зимняя. – М. : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004.–40 с.
Зязюн І. А. Сучасні дидактичні моделі і логіка учіння / І. А. Зязюн // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми : [зб. наук. праць]. – К. : 2000. – С. 4–7.
Коджаспирова Г. М. Словарь по педагогике / Г. М. Коджаспирова, А. Ю. Коджаспиров. М. : ИКЦ «МарТ», 2005. – 448 с.
Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / За заг. ред. О. В. Овчарук. – К. : „К.І.С”, 2004. – 112 с.
Локшина О. Розвиток компетентністного підходу в освіті Європейського Союзу / О. Локшина // Шлях освіти. – 2007. – № 4. – С. 16–21.
Луговий В. І. Європейська концепція компетентнісного підходу у вищій школі та проблеми її реалізації в Україні / В. І. Луговий // Педагогіка і психологія. – 2009. – № 2. – С. 13–25.
Луговий В. І. Компетентності та компетенції : поняттєво-термінологічний дискурс / В. І. Луговий // Вища освіта України. – № 3. (додаток 1). – 2009 р. Тем. вип. «Педагогіка вищої школи : методологія, теорія, технології». – К. : Гнозис, 2009. – С. 8–14.
Мaркoвa A. К. Пcиxoлoгичecкий aнaлиз прoфeccиoнaльнoй кoмпeтeнтнocти учитeля / А. К. Мaркoвa // Coвeтcкaя пeдaгoгикa. – 1990. – № 8. –C. 82–88.
Митина Л. М. Личностное и профессиональное развитие человека в новых социально-экономических условиях / Л. М. Митина // Вопросы психологии. – 1997. – №4. – C. 28 –39.
Національний освітній глосарій : вища освіта / авт.-уклад. : В. М. Захарченко, С. А. Калашникова, В. І. Луговий, А. В. Ставицький, Ю. М. Рашкевич, Ж. В. Таланова / за ред. В. Г. Кременя. – К. : Видавничий дім «Плеяди», 2014. – 100 с.
Новий тлумачний словник української мови : у 3-х. т. - т. 1, А - К / Укладачі : В. В. Яременко, О. М. Сліпушко. – К. : АКОНІТ, 2006. – 926 с.
Ожегов С. Словарь русского языка / С. Ожегов. – М. : Русский язык, 1984. – 816 с.
Педагогіка вищої школи : навч. посіб. / за ред. З. Н. Курлянд –К. : Знання, 2007. – 495 с.
Пометун О. І. Дискусія українських педагогів навколо питань запровадження компетентністного підходу в українській освіті / О. І. Пометун // Основна школа. – 2005. – № 3/4. – С. 51–52.
Равен Дж. Компетентность в современном обществе : выявление, развитие и реализация / Дж. Равен; пер. с англ. – М. : Когито-Центр, 2002. – 396 с.
Саюк В. І. Розвиток професійної компетентності вчителів географії усистемі післядипломної педагогічної освіти : автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти» / В. І. Саюк ; Центральний інститут післядипломної педагогічної освіти АПН України. – К., 2007. – 22 с.
Селевко Г. Компетентности и их классификация / Г. Селевко // Народное образование. – 2004. – №4. –С. 138–143.
Сластенин В. А. Целостный педагогический процесс как объект профессиональной деятельности учителя : [учеб. пособие] / В. А. Сластенин, А. И. Мищенко. – М. : Прометей, 1997. – 200 с.
Тархан Л. З. Теоретические и методические основы формирования дидактической компетентности будущих инженеров-педагогов: дис. ... доктора пед. наук: 13.00.04 / Тархан Ленуза Запаевна. – К., 2008. – 512 с.
Тимошенко З. І. Болонський процес у дії : Словник-довідник основних термінів і понять з організації навчального процесу у вищих навчальних закладах / З. І. Тимошенко, О. І. Тимошенко. – К.: Вид-во Європейського університету, 2006. – 58 с.
Толковый словарь современного русского языка / гол. ред. Н. Ф. Татьянченко. – М. : Альта-Пресс, 2005. – 1216 с.
ФроловЮ. В. Компетентностная модель как основа оценки качества подготовки специалистов / Ю. В. Фролов, Д. А. Махотин // Высшее образование сегодня. – 2004. – № 8. – С. 34–41.
Хоружа Л. Л. Етична компетентність майбутнього вчителя початкових класів: теорія і практика / Л. Л. Хоружа. – К.: «Преса України», 2003. – 319 с.
Хуторской А. В. Компетентностный подход к моделированию последипломного образования / А. В. Хуторской, Л. Н. Хуторская // Теория и практика последипломного образования : сб. науч. статей / под ред. А. И. Жука. – Гродно : ГрГУ, 2003. – С. 256–260.
Шапарь В. Б. Словарь практического психолога /В. Б. Шапарь. – М. : АСТ, 2004. – 734 с.
Яковенко О. Формування професійної компетентності майбутніх економістів у процесі практичної підготовки/ Яковенко Олена Іванівна дис. ...канд. пед наук 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – К., 2015. – 249 с.