ОБРАЗ НАНА В ЗБІРЦІ ВІРИ ВОВК «ЖІНОЧІ МАСКИ» ЯК ПСИХОЛОГІЧНА МОДЕЛЬ У ЗІСТАВЛЕННІ ЗІ СВІТОВИМ КОНТЕКСТОМ: ПОЄДНАННЯ НАТУРАЛІЗМУ І НЕОМІФОЛОГІЗМУ

Автор(и)

  • Ольга Смольницька

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2016.196140

Ключові слова:

Віра Вовк, Еміль Золя, Нана, божество, куртизанка, компаративний аналіз, натуралізм, неоміфологізм, Vira Vovk, émile Zola, Nana, deity, comparative analysis, naturalism, neomythologism.

Анотація

У статті здійснено компаративний аналіз вірша Віри Вовк «Нана» у зіставленні з романом Еміля Золя, на основі якого створено даний верлібр збірки «Жіночі маски». Мета дослідження полягає в аналізі використання прийомів натуралізму (школа Золя) і неоміфологізму як ознаки стилю В. Вовк. Використані методи: поетологічний, компаративний, культурологічний, фройдистський, біографічний. Досліджено мотивацію вибору письменниці – інтерпретацію образу неромантичної героїні Золя. Наведено історичний контекст образу героїні в контекстуальному розрізі.

В статье осуществлен компаративный анализ стихотворения Веры Вовк «Нана» в сопоставлении с романом Эмиля Золя, на основе которого создан данный верлибр сборника «Женские маски». Цель исследования заключается в анализе использования приемов натурализма (школа Золя) и неомифологизма как признаки стиля В. Вовк. Используются методы: поэтологический, компаративный, культурологический, фрейдистский, биографический. Исследуется мотивация выбора писательницы – интерпретация образа неромантической героини Золя. Приведен исторический контекст образа героини в контекстуальном разрезе.

The article investigates a comparative analysis of the poem by Vira Vovk «Nana» in comparison with the having the same name novel by Emile Zola, because of it is base of this vers libre of the collection «Feminine Masks» is created. The purpose of the research is the analysis of the use of the techniques of naturalism (Zola school) and neomythologism as marks of style by V. Vovk. There are such methods used: poetological, comparative, cultural, Freudian, biographical. Especially, the comparative analysis of the novels by Honoré de Balzac, the novel by Anatole France «The Gods Are Athirst», the story by Alexander Kuprin «The Pit» («Yama») and the famous courtesans as prototypes of Nana is made. The motivation of the choice of the Ukrainian writer in Brazil is provided which is based on her own interpretation of the non-romantic image of Zola’s heroine. The historical context of the image of Nana in the contextual aspect is given.

Посилання

Вовк В. Вінок троїстий : Галицька жіноча міжвоєнна хроніка / Віра Вовк // Сучасність. – липень-серпень 1988. – Ч. 7–8 (327–328). – С. 31.

Вовк В. Жіночі маски – Wira Wowk. Kobiece maski / Віра Вовк ; [Пер. з укр. мови Тадей Карабович]. – Люблин, 2014. – 148 с.

Вовк В. Поезії / Віра Вовк. – К. : Родовід, 2000. – 422 с.

Ганнушкин П. Б. Сладострастие, жестокость и религия / П. Б. Ганнушкин / Наследие // Историческая психология и социология истории. – 2011. – №1. – С. 168–183.

Григорчук Ю. М. Проза Віри Вовк: виміри сакрального / Ю. М. Григорчук. – Брустурів : Дискурсус, 2016. – 364 с.: іл.

Гримич М. Бранзолія: подорожні записки / Марина Гримич. – К. : Дуліби, 2015. – 156 с.

ДомашинаЮ. М. Жіночі образи-архетипи у феміністичній літературі (на матеріалі поетичної збірки Віри Вовк «Жіночі маски») / Домашина Юлія Максимівна // Centrum Kultury Polskiej. Mariupolski Uniwersytet Państwowy [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://centrumpl.in.ua/forum/19-50-1, укр. мовою, вільний (04.06.2014). – (дата звернення: 5.12.2016).

Карабович Т. Проблема мовної парадигми збірки Віри Вовк «Жіночі маски» / Т. Карабович // Наукові праці [Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія»]. Серія : Філологія. Літературознавство. – 2015. – Т. 259. – Вип. 247. – С. 45–49.

Коцюбинська М. Метаморфози Віри Вовк : [передмова] / Михайлина Коцюбинська // Вовк В. Поезії. – К. : Родовід, 2000. – С. 20–21.

Куприн А. Яма / Александр Куприн // Полное собрание сочинений А. И. Куприна. – Т. 8. – Спб. : Т-во А. Ф. Маркс, 1912. – С. 425, 434, 464–465.

Наконечна О. Проблема традиційних цінностей та їх трансформації у суспільній свідомості межі 19–20 століть у повісті В. Леонтовича «Старе й нове» [Електронний ресурс] / Олена Наконечна. – Режим доступу: http://dspace.udpu.org.ua:8080/jspui/handle/6789/3676, укр. мовою, вільний. – 16 листопада 2015 (дата звернення: 01.12.2016).

Науменко Н. В. Етнознакова концептосфера у поезії Віри Вовк / Науменко Н. В. // Літературознавчі студії. – 2013. – Вип. 40(2). – С. 84–97.

Ожарівська С. Архетип і символ у поезії Віри Вовк / Світлана Ожарівська // Синопсис: текст, контекст, медіа. – 2015. – № 3(11). – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/stkm_2015_3_10, укр. мовою, вільний (дата звернення: 30.09.2016).

Ожарівська С. П. Символізм «Жіночих масок» Віри Вовк / С. П. Ожарівська // Вісник Житомирського державного університету. – Вип. 60. – 2011. – С. 233, 235.

Остапчук Т. П. Просторово-часові орієнтири в збірці поезій Віри Вовк «Жіночі маски» [Електрон. ресурс] / Т. П. Остапчук. – Режим доступу: http://lib.chdu.edu.ua/pdf/naukpraci/economy/2006/40-27-25.pdf. – укр. мовою, вільний.

Смольницька О. Міфологеми у поезії Тараса Шевченка і Віри Вовк: до витоків проблеми / Ольга Смольницька // Українознавство. – 2015. – № 3. – С. 161–170.

Смольницька О. Неоміфологічні паттерни в українській літературі: компаративний аналіз поезії Тараса Шевченка і Віри Вовк / О. Смольницька // Шевченкознавчі студії. Збірник наукових праць. – Вип. 19. – ВПЦ «Київський університет», 2016. – С. 141–148.

Франс А. Боги жаждут / Анатоль Франс // Великой французской революции посвящается : Сборник : Пер. с фр. / Вступ. статья В. Седых; Коммент. С. Брахман. – М. : Худож. лит, 1989. – С. 399, 440.

Karabowicz T. Idiomatyczny dyskurs prawdy w tomiku wierszy poetki Wiry Wowk Kobiece maski / Tadeusz Karabowicz // Вовк В. Жіночі маски – Wira Wowk. Kobiece maski / Віра Вовк ; [Пер. з укр. мови Тадей Карабович]. – Люблин, 2014. – С. 139–144.

Zola E. Nana : roman (Les Rougon-Macquart) / émile Zola. – La Bibliothèque électronique du Québec. Collection À tous les vents. Volume 56 : version 1.2. – 860 pp.

##submission.downloads##

Як цитувати

Смольницька, О. (2020). ОБРАЗ НАНА В ЗБІРЦІ ВІРИ ВОВК «ЖІНОЧІ МАСКИ» ЯК ПСИХОЛОГІЧНА МОДЕЛЬ У ЗІСТАВЛЕННІ ЗІ СВІТОВИМ КОНТЕКСТОМ: ПОЄДНАННЯ НАТУРАЛІЗМУ І НЕОМІФОЛОГІЗМУ. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (2), 324–332. https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2016.196140

Номер

Розділ

Статті