МОДЕЛЮВАННЯ МОВНОЇ ОСОБИСТОСТІ НА ЗАСАДАХ СИНЕРГЕТИЧНОГО ПІДХОДУ

Автор(и)

  • Вікторія Микитенко

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2015.196730

Ключові слова:

Компетенція, компетентність, компетентнісно-синергетичний підхід, мовна особистість, структура мовної особистості, модель мовної особистості, синергетична система, атрактор.

Анотація

У статті порушено проблему моделювання мовної особистості на засадах синергетичного підходу. Проаналізовано спроби науковців структурувати мовну особистість і створити відповідні моделі. Враховуючи особливості мовної особистості як синергетичної системи, запропоновано її компетентнісну модель, яка, на думку автора, відповідає сучасним викликам лінгводидактики. Відповідно, у загальному вигляді розглянуто проблему розмежування понять «компетенція» і «компетентність» та окреслено особливості формування мовної особистості згідно з побудованою моделлю.

В статье затронута проблема моделирования языковой личности на основе синергетического подхода. Проанализированы попытки ученых структурировать языковую личность и создать соответствующие модели. Учитывая особенности языковой личности как синергетической системы, предложено ее компетентностную модель, которая, по мнению автора, отвечает современным вызовам лингводидактики. Соответственно, в общем виде рассмотрена проблема разграничения понятий «компетенция» и «компетентность» и обозначены особенности формирования языковой личности в соответствии с построенной моделью.

This article touches upon the problems faced with, in modeling a lingual personality on the basis of a synergetic approach. The scientists attempts to structurize the lingual personality and create appropriatly suited models, had been analyzed. Taking into account, the particular features of a linguasynergetic personality, the competent model had been developed. Which, according to the author, challenges the contemprorary linguadidactics. With respect to this, the general problem in differentiating the «competency» and "competent" concepts had been approached. The particularities in modeling a lingual personality in accordance with the constructed model, are examined.

Посилання

Дика Н. М. Лінгводидактичні особливості засвоєння граматичних понять учнями 8–9 класів: [Електронний ресурс] / Н. М. Дика // Освітологічний дискурс. – 2015. – № 3 (11). – С. 90–101. – Режим доступу: http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/287/235#.Vgl__rd5jsM

Дика Н. М. Інтерактивна компетенція як складова комунікативної компетенції в процесі вивчення української мови: [Електронний ресурс] / Н. М. Дика, М. В. Козир. – Режим доступу: http://elibrary.kubg.edu.ua/2320/1/Dyka_N_MK_GI.pdf

Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность / Ю. Н. Караулов. – Изд. 6-е. – М. : URSS, 2007. – 263 с.

Лавриненко О. Л. Структурно-функціональні особливості мовної особистості студентів: автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.01 / Лавриненко О. Л.; Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки. – Луцьк, 2011. – 19 с.

Мамчур Л. І. Перспективність і наступність у формуванні комунікативної компетентності учнів основної школи: монографія / Л. І. Мамчур. – Умань : Видавець «Сочінський», 2012. – 449 с.

Махінов В. М. Становлення мовної особистості в історії розвитку європейського соціокультурного освітнього простору: монографія / Махінов В. М.; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. – К. : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2012. – 427 с.

Паламар Л. М. Функціонально-комунікативний принцип формування мовної особистості: автореф. дис... д-ра пед. наук: 13.00.02 / Л. М. Паламар; Український держ. педагогічний ун-т ім. М. П. Драгоманова. – К., 1997. – 45 с.

Словник-довідник з української лінгводидактики / О. Горошкіна [та ін.]; ред. М. І. Пентилюк. – К. : Ленвіт, 2003. – 150 с.

Формування мовної особистості учня / О. М. Горошкіна [та ін.]; Упр. освіти і науки Луган. облдержадмін., Луган. обл. ін-т післядиплом. пед. освіти. – Луганськ : [СПД Рєзніков В. С.], 2008. – 212 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Микитенко, В. (2020). МОДЕЛЮВАННЯ МОВНОЇ ОСОБИСТОСТІ НА ЗАСАДАХ СИНЕРГЕТИЧНОГО ПІДХОДУ. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (2). https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2015.196730

Номер

Розділ

Статті