ЗНАННЯ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ ЯК ОСНОВА ФОРМУВАННЯ ПРАВОВОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНЬОГО ПЕДАГОГА
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4906.4.2019.200218Ключові слова:
Знання, інтелектуальна власність, авторське право, патентне право, правова культура, підготовка вчителів, програма, критерії оцінювання.Анотація
У статті обґрунтована необхідність формування базових знань з інтелектуальної власності як необхідної складової формування правової культури педагогів, що обумовлено тісним зв’язком діяльності фахівців цієї галузі у науковому та навчальному процесі із застосуванням знань в сфері патентознавства, авторського та суміжних прав. Аналіз психолого-педагогічної літератури щодо особливостей структури і змісту знань з інтелектуальної власності студентів вищих педагогічних навчальних закладів дав можливість розробити методичні засади формування базових знань з патентознавства, авторських та суміжних прав з метою підготовки їх до майбутньої професійної діяльності, забезпечивши поглибленими інтегрованими знаннями й навичками їх практичного застосування.
Представлені методичні засади формування базових знань з інтелектуальної власності та правової культури знайшли конкретне втілення в програмі навчальної дисципліни «Основи інтелектуальної власності». А також подані основні елементи цієї програми. Очікуваними результатами навчанням є оволодіння такими фаховими компетентностями як знання основних понять системи правової охорони інтелектуальної власності; складових системи інтелектуальної власності в Україні; знання системи інтелектуальної власності в нормах загального законодавства України; знання об’єктів та суб’єктів права інтелектуальної власності. Майбутній педагог повинен вміти визначати алгоритм правової охорони об’єктів патентного права; вміти визначати алгоритм правової охорони об’єктів авторського права; вміти визначати права та обов’язки власників охоронних документів на об’єкти права інтелектуальної власності; вміти визначати вартість предмета ліцензійного договору про передачу прав на використання об’єктів права інтелектуальної власності вміти визначати процедуру захисту прав інтелектуальної власності у разі їх порушення тощо. Таким чином, дана методика дозволить реалізувати технологію формування професійних знань з авторських і суміжних прав, патентознавства та, загалом, дозволить реалізувати технологію формування професійних знань правової культури майбутніх вчителів.
Посилання
Horodyskyi, M. I. (2000). Shliakhy formuvannia pravovoi kultury. Teoriia i praktyka formuvannia pravovoi kompetentnosti subiektiv ped.protsesu. Kharkiv, 17‒24 [in Ukrainian].
Ishchenko, D. V. (2010). Formuvannia pravovoi kultury: teoretychni zasady. Pedahohichni nauky, 47, ch. II, 15‒18 [in Ukrainian].
Kokhanovska, O. (2011). Osnovni teorii prava intelektualnoi vlasnosti ta ikh vplyv na rozvytok suchasnoho zakonodavstva v Ukraini. Pravo Ukrainy, 5, 52‒59 [in Ukrainian].
Myronenko, N. (2011). Zakhyst prav na torhovelni marky: ukrainska praktyka ta yevropeiskyi dosvid. Pravo Ukraina, 3, 30–39 [in Ukrainian].
Paladii, M. (2010). Udoskonalennia derzhavnoi systemy pravovoi okhorony intelektualnoi vlasnosti – vazhlyva skladova innovatsiinoho rozvytku Ukrainy. Intelektualna vlasnist, 4, 9–21 [in Ukrainian].
Podberezskyi, M. K. (1997). Pravova kultura maibutnioho vchytelia (teoretyko-metodolohichnyi aspect). I. F. Prokopenko (Ed.). Kharkiv: Osnova [in Ukrainian].
Poliakov, S. Yu., Kurtov A. I., Nikitiuk O. B., Zmiivskyi H. A. (2010). Deiaki aspekty ta pryntsypy upravlinnia intelektualnoiu vlasnistiu v Ukraini. Visnyk NTU “KHPI”, 60, 72–83 [in Ukrainian].
Pravova kultura yak osnova rozvytku maibutnikh inzheneriv-pedahohiv. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytety imeni T. H. Shevchenka. URL: http://bo0k.net/index.php?p= achapter&bid=15119&chapter=1 [in Ukrainian].
Sokolova, S. V. (2016). Formuvannia pravovoi kultury maibutnikh inzheneriv-pedahohiv u vyshchykh tekhnichnykh navchalnykh zakladakh. Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].