ФОРМИ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ПІДТРИМКИ БАТЬКІВ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

Автор(и)

  • Валентина Білан Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини., Україна https://orcid.org/0000-0002-6615-5211
  • Марина Лемещук Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини., Україна https://orcid.org/0000-0002-7831-1023

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2020.216179

Ключові слова:

психолого-педагогічна підтримка, діти з особливими освітніми потребами, підготовка, діагностика, планування дій, упровадження.

Анотація

У статті висвітлено концептуальні підходи до розгляду практичних і теоретичних знань і вмінь, що стосуються нормалізації мікросоціального середовища (сімʼї). Розкрито необхідність підготовки фахівців, здатних надавати психологічну допомогу батькам та їхнім дітям, які відчувають труднощі в міжособистісних стосунках; структуру їх готовності до цієї роботи ‒ особистісну, професійну та творчу компетентності. Показано два аспекти психологічного консультування: соціально-психологічні особливості проблем батьківсько-дитячих відносин та професійно-психологічні проблеми взаємодії консультанта і батьків на консультаціях.

Біографії авторів

Валентина Білан, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини.

Кандидат педагогічних наук, доцент кафедри спеціальної та інклюзивної освіти.

Марина Лемещук, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини.

Кандидат педагогічних наук, доцент кафедри спеціальної та інклюзивної освіти.

Посилання

Avdieieva, S. O. (2013). Pidhotovka maibutnikh psykholohiv do profesiinoi diialnosti v umovakh ikliuzyvnoi osvity. Sotsialno-psykholohichni resursy osvitnikh orhanizatsii: dosvid, suchasnist, perspektyvy: proceedings of the Scientific and Practical Conference. Zaporizhzhia, URL: http://sites.znu.edu.ua/sppconf/2013pdf/avdeeva_4.pdf [in Ukrainian].

Aktualni pytannia sotsializatsii ditei iz osoblyvymy osvitnimy potrebamy: instruktyvno-metodychnyi lyst (2017). O. O. Milieiko (Ed.). Mykolaiv: OIPPO [in Ukrainian].

Apetyk, N. M. (2000). Psykhokorektsiini tekhniky yak zasib formuvannia adekvatnoho obrazu Ya i samorehuliatsii nepovnolitnikh z povedinkovymy deviatsiiamy. Chernivtsi: Ruta [in Ukrainian].

Bandura, R. V. (2010). Psykholoho-pedahohichna korektsiia povedinky vazhkovykhovuvanykh pidlitkiv. Nova pedahohichna dumka, 3, 43–46 [in Ukrainian].

Berezko, I. V. (2001). Simeina psykholohichna konsultatsiia: mozhlyvosti ta problemy. Zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii im. H. S. Kostiuka, III, 4, 16–20 [in Ukrainian].

Bytko, Yu. A. (2016). Z dosvidu psykholoho-pedahohichnoho suprovodu ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy. Inkliuzyvna osvita dlia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy: stan uprovadzhennia v Cherkaskii oblasti, 43–45 [in Ukrainian].

Buhaiets, N. A. (2002). Profesiino-pedahohichna pidhotovka maibutnikh uchyteliv do roboty z sim’ieiu uchnia. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv [in Ukrainian].

Bukovska, O. O. (2013). Napriamky psykholohichnoi dopomohy sim’iam, yaki vykhovuiut dytynu z osoblyvymy potrebamy. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Psykholohichni nauky, 114, 12–16 [in Ukrainian].

Vasylkovska, S. I., Zhuk, T. V., Illiashenko, T. D. ta in. (2015). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid sim’i u roboti psykholoho-medyko-pedahohichnykh konsultatsii. A. H. Obukhivskoi (Ed.). Kyiv: Ukrainskyi NMTs praktychnoi psykholohii i sotsialnoi roboty [in Ukrainian].

Holodniuk, U. M. (2016). Vzaiemodiia sim’i ta korektsiinykh pedahohiv pid chas navchalno-vykhovnoho protsesu ditei z porushenniam psykhofizychnoho rozvytku. Inkliuzyvna osvita dlia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy: stan uprovadzhennia v Cherkaskii oblasti, 66–71 [in Ukrainian].

Hryhorenko, V. H. (2016). Spivpratsia batkiv dytyny, yaka maie porushennia slukhovoi funktsii iz pedahohamy navchalno-vykhovnoho zakladu. Inkliuzyvna osvita dlia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy: stan uprovadzhennia v Cherkaskii oblasti. I. M. Lytvyn (Ed.). Cherkasy, 54–60 [in Ukrainian].

Zhuk, T. V., Illiashenko, T. D., Lutsenko, I. V. ta in. (2016). Konsultatyvno-diahnostychnyi suprovid ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v diialnosti psykholoho-medyko-pedahohichnykh konsultatsii. A. H. Obukhivskoi (Ed.). Kyiv: UNMTs praktychnoi psykholohii i sotsialnoi roboty [in Ukrainian].

Kapska, A. Y., Pesha, I. V. (2012). Sotsialnyi suprovid riznykh katehorii simei ta ditei. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].

Karabanova, O. A. (2001). Psikhologiya semeinykh otnosheniy. Samara: SYOKPP [in Ukrainian].

Myronova, S. (2017). Robota fakhivtsiv z sim’iamy, yaki vykhovuiut ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy. Aktualni pytannia korektsiinoi osvity. Seriia: Pedahohichni nauky, Issue 9. URL: http://aqce.com.ua/download/publications/294/177.docx [in Ukrainian].

Mushka, Yu. (2005). Pidhotovka do shkoly ditei z osoblyvymy potrebamy v umovakh sim’i: porady batkam. Kyiv: Naukovyi svit [in Ukrainian].

Oklei-Prodaniuk, O. V., Sobkova, S. I. (2008). Orhanizatsiia roboty praktychnoho psykholoha z sim’iamy ditei v zakladakh internatnoho typu. Naukovo-metodychnyi visnyk OIPPO. Seriia: Psykholohichna sluzhba, 6, 185–186 [in Ukrainian].

Piniuhina, K. O. (2014). Psykholohichna kharakterystyka osobystosti batkiv, yaki maiut ditei z osoblyvostiamy psykhofizychnoho rozvytku. Formuvannia hotovnosti pedahohichnykh pratsivnykiv do roboty z ditmy z osoblyvymy potrebamy v umovakh inkliuzyvnoho navchannia. A. O. Lavrenchuka (Ed.). Rivne: ROIPPO, 71–78 [in Ukrainian].

Rodzhers, K. (2000). Konsultirovaniye i psikhoterapiya. Noveishiye podkhody v oblasty prakticheskoi raboty. M.: Eksmo-Press [in Russian].

Romanovska, L. (2013). Osoblyvosti pidhotovky maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv do roboty z riznymy typamy simei. Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu. Seriia: Pedahohika ta psykholohiia, Issue 674, 137–145 [in Ukrainian].

Spyvakovskaia, A. S. (1998). Profilaktika detskikh nevrozov. Kompleksnaia i psikhologicheskaya korrektsiya. M. [in Russian].

Talanov, V. L., Malkyna-Pykh, Y. H. (2004). Spravochnik prakticheskogo psykhologa. SPb.: Sova; M.: EKSMO [in Russian].

Uolles, V., Kholl, D. (2003). Psykhologicheskaya konsultatsiya. SPb.: Piter [in Russian].

Shevtsov, A. H., Romanenko, O. V., Khanzeruk, L. O., Chebotarova, O. V. (2013). Sim’ia i dytyna v umovakh inkliuzyvnoi osvity. Kyiv: Slovo [in Ukrainian].

Eidemiller, A. H., Yustitskis, V. V. (1999). Psikhologiya y psikhoterapiya semi. SPb.: Piter [in Russian].

Yagniuk, K. V. (2000). Printsipy provedeniya pervychnoi konsultatsii. Zhurnal prakticheskoi psikhologii i psikhoanaliza, 2, 142‒158 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-29

Як цитувати

Білан, В., & Лемещук, М. (2020). ФОРМИ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ПІДТРИМКИ БАТЬКІВ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (2), 13–25. https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2020.216179

Номер

Розділ

Статті