ФОРМИ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ПІДТРИМКИ БАТЬКІВ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2020.216179Ключові слова:
психолого-педагогічна підтримка, діти з особливими освітніми потребами, підготовка, діагностика, планування дій, упровадження.Анотація
У статті висвітлено концептуальні підходи до розгляду практичних і теоретичних знань і вмінь, що стосуються нормалізації мікросоціального середовища (сімʼї). Розкрито необхідність підготовки фахівців, здатних надавати психологічну допомогу батькам та їхнім дітям, які відчувають труднощі в міжособистісних стосунках; структуру їх готовності до цієї роботи ‒ особистісну, професійну та творчу компетентності. Показано два аспекти психологічного консультування: соціально-психологічні особливості проблем батьківсько-дитячих відносин та професійно-психологічні проблеми взаємодії консультанта і батьків на консультаціях.Посилання
Avdieieva, S. O. (2013). Pidhotovka maibutnikh psykholohiv do profesiinoi diialnosti v umovakh ikliuzyvnoi osvity. Sotsialno-psykholohichni resursy osvitnikh orhanizatsii: dosvid, suchasnist, perspektyvy: proceedings of the Scientific and Practical Conference. Zaporizhzhia, URL: http://sites.znu.edu.ua/sppconf/2013pdf/avdeeva_4.pdf [in Ukrainian].
Aktualni pytannia sotsializatsii ditei iz osoblyvymy osvitnimy potrebamy: instruktyvno-metodychnyi lyst (2017). O. O. Milieiko (Ed.). Mykolaiv: OIPPO [in Ukrainian].
Apetyk, N. M. (2000). Psykhokorektsiini tekhniky yak zasib formuvannia adekvatnoho obrazu Ya i samorehuliatsii nepovnolitnikh z povedinkovymy deviatsiiamy. Chernivtsi: Ruta [in Ukrainian].
Bandura, R. V. (2010). Psykholoho-pedahohichna korektsiia povedinky vazhkovykhovuvanykh pidlitkiv. Nova pedahohichna dumka, 3, 43–46 [in Ukrainian].
Berezko, I. V. (2001). Simeina psykholohichna konsultatsiia: mozhlyvosti ta problemy. Zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii im. H. S. Kostiuka, III, 4, 16–20 [in Ukrainian].
Bytko, Yu. A. (2016). Z dosvidu psykholoho-pedahohichnoho suprovodu ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy. Inkliuzyvna osvita dlia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy: stan uprovadzhennia v Cherkaskii oblasti, 43–45 [in Ukrainian].
Buhaiets, N. A. (2002). Profesiino-pedahohichna pidhotovka maibutnikh uchyteliv do roboty z sim’ieiu uchnia. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv [in Ukrainian].
Bukovska, O. O. (2013). Napriamky psykholohichnoi dopomohy sim’iam, yaki vykhovuiut dytynu z osoblyvymy potrebamy. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Psykholohichni nauky, 114, 12–16 [in Ukrainian].
Vasylkovska, S. I., Zhuk, T. V., Illiashenko, T. D. ta in. (2015). Psykholoho-pedahohichnyi suprovid sim’i u roboti psykholoho-medyko-pedahohichnykh konsultatsii. A. H. Obukhivskoi (Ed.). Kyiv: Ukrainskyi NMTs praktychnoi psykholohii i sotsialnoi roboty [in Ukrainian].
Holodniuk, U. M. (2016). Vzaiemodiia sim’i ta korektsiinykh pedahohiv pid chas navchalno-vykhovnoho protsesu ditei z porushenniam psykhofizychnoho rozvytku. Inkliuzyvna osvita dlia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy: stan uprovadzhennia v Cherkaskii oblasti, 66–71 [in Ukrainian].
Hryhorenko, V. H. (2016). Spivpratsia batkiv dytyny, yaka maie porushennia slukhovoi funktsii iz pedahohamy navchalno-vykhovnoho zakladu. Inkliuzyvna osvita dlia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy: stan uprovadzhennia v Cherkaskii oblasti. I. M. Lytvyn (Ed.). Cherkasy, 54–60 [in Ukrainian].
Zhuk, T. V., Illiashenko, T. D., Lutsenko, I. V. ta in. (2016). Konsultatyvno-diahnostychnyi suprovid ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v diialnosti psykholoho-medyko-pedahohichnykh konsultatsii. A. H. Obukhivskoi (Ed.). Kyiv: UNMTs praktychnoi psykholohii i sotsialnoi roboty [in Ukrainian].
Kapska, A. Y., Pesha, I. V. (2012). Sotsialnyi suprovid riznykh katehorii simei ta ditei. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].
Karabanova, O. A. (2001). Psikhologiya semeinykh otnosheniy. Samara: SYOKPP [in Ukrainian].
Myronova, S. (2017). Robota fakhivtsiv z sim’iamy, yaki vykhovuiut ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy. Aktualni pytannia korektsiinoi osvity. Seriia: Pedahohichni nauky, Issue 9. URL: http://aqce.com.ua/download/publications/294/177.docx [in Ukrainian].
Mushka, Yu. (2005). Pidhotovka do shkoly ditei z osoblyvymy potrebamy v umovakh sim’i: porady batkam. Kyiv: Naukovyi svit [in Ukrainian].
Oklei-Prodaniuk, O. V., Sobkova, S. I. (2008). Orhanizatsiia roboty praktychnoho psykholoha z sim’iamy ditei v zakladakh internatnoho typu. Naukovo-metodychnyi visnyk OIPPO. Seriia: Psykholohichna sluzhba, 6, 185–186 [in Ukrainian].
Piniuhina, K. O. (2014). Psykholohichna kharakterystyka osobystosti batkiv, yaki maiut ditei z osoblyvostiamy psykhofizychnoho rozvytku. Formuvannia hotovnosti pedahohichnykh pratsivnykiv do roboty z ditmy z osoblyvymy potrebamy v umovakh inkliuzyvnoho navchannia. A. O. Lavrenchuka (Ed.). Rivne: ROIPPO, 71–78 [in Ukrainian].
Rodzhers, K. (2000). Konsultirovaniye i psikhoterapiya. Noveishiye podkhody v oblasty prakticheskoi raboty. M.: Eksmo-Press [in Russian].
Romanovska, L. (2013). Osoblyvosti pidhotovky maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv do roboty z riznymy typamy simei. Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu. Seriia: Pedahohika ta psykholohiia, Issue 674, 137–145 [in Ukrainian].
Spyvakovskaia, A. S. (1998). Profilaktika detskikh nevrozov. Kompleksnaia i psikhologicheskaya korrektsiya. M. [in Russian].
Talanov, V. L., Malkyna-Pykh, Y. H. (2004). Spravochnik prakticheskogo psykhologa. SPb.: Sova; M.: EKSMO [in Russian].
Uolles, V., Kholl, D. (2003). Psykhologicheskaya konsultatsiya. SPb.: Piter [in Russian].
Shevtsov, A. H., Romanenko, O. V., Khanzeruk, L. O., Chebotarova, O. V. (2013). Sim’ia i dytyna v umovakh inkliuzyvnoi osvity. Kyiv: Slovo [in Ukrainian].
Eidemiller, A. H., Yustitskis, V. V. (1999). Psikhologiya y psikhoterapiya semi. SPb.: Piter [in Russian].
Yagniuk, K. V. (2000). Printsipy provedeniya pervychnoi konsultatsii. Zhurnal prakticheskoi psikhologii i psikhoanaliza, 2, 142‒158 [in Russian].