ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ФАХІВЦІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ – КЛЮЧОВЕ ЗАВДАННЯ У ПОБУДОВІ ВЛАСНОЇ ТРАЄКТОРІЇ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2020.216207Ключові слова:
формування, професійний розвиток, професійна підготовка, професійні компетентності, професіоналізм, курси підвищення кваліфікації, безперервна освіта, фахівці дошкільної освіти, заклад дошкільної освіти.Анотація
У статті порушено питання важливості підвищення кваліфікації фахівців дошкільної освіти як центрального завдання у побудові власної траєкторії професійного розвитку. Виокремлено, проаналізовано погляди та узагальнено ідеї відомих дослідників про проблеми професійного розвитку, професіоналізму та формування професійного патріотизму у фахівців дошкільної освіти в системі післядипломної освіти. Проаналізовано курси підвищення кваліфікації в контексті модернізації української освіти. Визначено, що підвищення кваліфікації фахівців дошкільної освіти є необхідною компонентою самовдосконалення та саморозвитку, формування професійного патріотизму та професійної компетентності в умовах сучасної парадигми освіти.Посилання
Abdullina, O. A. (1990). Obshchepedagogicheskaya podgotovka uchitelya v sisteme vysshego pedagogicheskogo obrazovaniya: dlya pedagogicheskikh specialnostey vuzov. Moskva: Prosveshheniye [in Russian].
Avdiiants, H. (2006). Tvorchyi samorozvytok sub’iektiv osvitnioho protsesu yak osnova profesionalizmu maibutnioho vchytelia. Humanizatsiia navchalno-vykhovnoho protsesu – Humanization of the educational process, Issue 31, 3–10 [in Ukrainian].
Bazovyi komponent doshkilnoi osvity Ukrainy (nova redaktsiia). URL: https://mon.gov.ua/storage/ app/media/doshkilna/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-na-sajt-ostatochnij.pdf [in Ukrainian].
Bekh, I. D. (1999). Tse ne prosto profesiia, a zhyttievyi shliakh. Pedahohichna hazeta – Pedagogical newspaper, 8, 1 [in Ukrainian].
Deiaki pytannia pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh i naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 21.08.2019 r. № 800. (2019). URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/800-2019-%D0%BF [in Ukrainian].
Kidina, L. M. (2010). Formuvannia fakhovykh kompetentsii maibutnioho vykhovatelia doshkilnoho navchalnoho zakladu. Naukova skarbnytsia osvity Donechchyny – The Treasury of Education of Donetsk Region, 1, 69–75 [in Ukrainian].
Lung, T. A. (2016). Professional'noye razvitiye pedagoga v sisteme nepreryvnogo obrazovaniya. Poisk – Search, 3, 78–81 [in Russian]. 8. Mamedova, L. F., Tomilin, A. N. (2019). Sushhnostnyye polozheniya fenomena «professionalnyy patriotizm» [Essential provisions of the phenomenon “professional patriotism”]. Mir nauki, kul'tury, obrazovanija – The world of science, culture, education, issue 6, 105–107. doi: http://dx.doi.org/ 10.24411/1991-5497-2019-10045 [in Russian].
Mel'nikova, L. A., Suslonov, P. E. (2013). Professional'nyj patriotizm kak osnova patrioticheskogo vospitanija kursantov obrazovatel'nyh uchrezhdenij. Perspektivy nauki i obrazovanija – Perspectives of science and education, 5, 101–103 [in Russian].
Natsionalna doktryna rozvytku osvity: Ukaz Prezydenta Ukrainy vid 17.04.2002 № 347/2002. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002#Text
Natsionalna stratehiia rozvytku osvity v Ukraini na period do 2021 roku: Ukaz Prezydenta Ukrainy vid 25.06.2013 № 344/2013. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013
Polozhennia pro kursy pidvyshchennia kvalifikatsii (u sferi pisliadyplomnoi osvity dlia osib iz vyshchoiu osvitoiu). URL: https://udpu.edu.ua/navchannia/kpk#kursy-pidvyshchennia-kvalifikatsii-pedahohichnykh-pratsivnykiv [in Ukrainian].
Pro vyshchu osvitu: Zakon Ukrainy vid 01.07.2014 № 1556–VII. URL: https://zakon.rada.gov. ua/laws/show/1556–18
Pro doshkilnu osvitu: Zakon Ukrainy vid 11.07.2001 № 2628–III. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2628–14
Pro osvitu: Zakon Ukrainy vid 05.09.2017 № 2145–VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145–19
Pro okhoronu dytynstva: Zakon Ukrainy vid 26.04.2001 № 2402–III. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/main/2402–14
Samsonova, O. O. (2015). Aktualni problemy rozvytku profesionalizmu pedahoha doshkilnoho navchalnoho zakladu. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh – Pedagogy of formation of creative personality in higher and secondary schools, 42, 276–285 [in Ukrainian].
Serheieva, V. F. (2014). Tekhnolohichnyi pidkhid do profesiinoi pidhotovky maibutnikh vykhovateliv doshkilnykh navchalnykh zakladiv. Problemy empirychnykh doslidzhen u psykholohii – Problems of empirical research in psychology, 31(3), 323–329 [in Ukrainian].
Slastenin, V. A., Isaev, I. F., Mishhenko, A. I., et. al. (2002). Pedagogika: Ucheb. posobiye dlya stud. pedagogicheskikh uchebnykh zavedeniy. Moskva [in Russian].
Friedman Andrew, Phillips Mary. (2004). Continuing professional development: Developing a vision. Journal of Education and Work, Vol. 17, No. 3, 361–376.