ОСНОВНІ ПІДХОДИ ДО ВИКЛАДАННЯ МОВ: ІСТОРІЯ ТА СУЧАСНІСТЬ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4906.3.2020.219095

Ключові слова:

викладання мов, підходи, методи, історичне минуле, українські університети, принцип наступності, мультидисциплінарність, комунікативний метод.

Анотація

Стаття присвячена аналізу ключових підходів, які використовувались для викладання мови в українських університетах у 1850–1917 роках та на сучасному етапі (2000–2019 роки) з метою модифікації та застосування тих з них, які застосовувались для вивчення мови в українських університетах у 1850–1917 роках. Період 1850–1917 років був насичений змінами та модифікаціями у підготовці філологів в українських університетах. Цей період характеризувався пошуком нових форм та методів навчання. Автор зазначає, що найпоширенішим методом у той період був метод перекладу з його варіаціями: перекладацько-граматичний та перекладацько-лексичний. У 1850–1917 роках відсутність універсального навчально-методичного забезпечення спричинило, з одного боку, неефективне викладання, оскільки рівень викладання повністю залежав від кваліфікації викладача, а з іншого боку – давало певну свободу під час викладання. Автор приходить до висновку, що сьогодні в українських університетах поряд із традиційним підходом використовується й інноваційний підхід. Він охоплює безліч методів, але ключовим є комунікативний. Комунікативний метод надав поштовх для розвитку сучасних методологій та прийомів навчання (предметно-інтегроване навчання, стиль Dogme, лексичний підхід тощо). Проведене дослідження дозволяє стверджувати, що застосування мульти-дисциплінарного підходу, який використовувався в 1850–1917 роках, може бути корисним під час викладання іноземних мов у сучасних закладах вищої освіти. Виявлено, що наступність була актуальною для навчального процесу в 1850–1917 роках і є актуальною сьогодні. Зроблено висновок, що передумови для деяких сучасних методів викладання в українських університетах мають історичне підґрунтя, а деякі з них потребують подальшого дослідження для ефекивного застосування в навчальному процесі.

Біографія автора

Олена Кан, Херсонський державний університет.

Аспірантка кафедри педагогіки, психології й освітнього менеджменту імені проф. Є. Петухова.

Посилання

Getmanskaja, E. V. (2013). Preemstvennost literaturnogo obrazovanija: zakonomernosti metodicheskoj tradicii (konec XVII – nachalo XX v.). Teorija i praktika obshhestvennogo razvitija, (3), 103–106 [in Russian].

Doronina, N. V. (2016). Istoriya stanovlennya ta rozvytku filologichnykh dyscyplin v Imperatorskomu universyteti Sv. Volodymyra (1834–1919 rr.). Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Izvestija o dejatelnosti i sostojanii nashih uchebnyh zavedenij. (1871). Zhurnal Ministerstva Narodnogo Prosveshhenija, (2), 184–185 [in Russian].

Kan, O. Yu. (2015). Inozemni movyyak skladova zmistu osvity ukrayinskykh universytetiv II polovyny XIX – pochatku XX stolittya. Pedagogichnyi almanax: zbirnyk naukovykh pracz, 28, 264–271 [in Ukrainian].

Kan, O. Yu. (2019). Porivnyalna kharakterystyka organizacijno-metodychnykh zasad pidgotovky majbutnikh filologiv v universytetakh Ukrayiny u 1850–1971 rokax. Suchasni tendenciyi ta faktory rozvytku pedagogichnykh ta psykhologichnykh nauk: proceedings of the Scientific and Practical Conference. Kyiv: GO “Kyyivska naukova organizaciya pedagogiky ta psykhologiyi”, 1, 9–13 [in Ukrainian].

Kraeva, N. (2014). Metoda akademika Ja. K. Grota v uchebnyh posobijah po inostrannym jazykam konca XIX veka. Trudy instituta russkogo jazyka im. V. V. Vinogradova, 2, 56–77 [in Russian].

Kurylo, L. (2014). Rozrobka ta vprovadzhennya u pedagogichnomu procesi klasychnykh universytetiv Ukrayiny praktychnykh zanyat (XIX – pochatok XX st.). Rozrobka ta vprovadzhennya u pedagogichnomu procesi klasychnykh universytetiv Ukrayiny praktychnykh zanyat (XIX – pochatok XX st.), 1, 84–89 [in Ukrainian].

Misechko, O. Ye. (2014). Formuvannya systemy profesijnoyi pidgotovky vchytelya inozemnoyi movy u pedagogichnykh navchalnykh zakladax Ukrayiny (1900–1964 rr.). Extended abstract of doctor’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Obozrenie prepodavanija nauk i iskusstv v Imperatorskom universitete Sv. Vladimira vo vtorom polugodie 1858–59 uchebnogo goda (1859). Kyiv [in Russian].

Obshhij ustav imperatorskih rossijskih universitetov (18 ijunja 1863). (1863). Sbornik postanovlenij po Ministerstvu Narodnogo Prosveshhenija, 3, 1040–1106 [in Russian].

Obshhij Ustav imperatorskih rossijskih universitetov 1884 goda. (1911). Kharkov [in Russian].

Shelest, Yu. M. (2014). Vyvchennya inozemnykh mov v universytetakh Ukrayiny (XIX – pochatok XX stolittya). Extended abstract of candidate’s thesis. Zhytomyr [in Ukrainian].

Commission of the European Communities Promoting Language Learning and Linguistic Diversity: An Action Plan 2004–2006. (2004). URL: https://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM: 2003:0449:FIN:EN:PDF

Hülmbauer, C. (2008). Introducing English as a lingua franca (ELF): Precursor and partner in intercultural communication. Synergies Europe, 3, 27–28.

Humanities: Understand the classics for success in the modern world. (2017, October 18). URL: https://www.studyinternational.com/news/humanities-understand-classics-success-modern-world

Marsh, D. (2015). Content and Language Integrated Learning: The European Dimension – Actions, Trends and Foresight Potential. American Jounal of Educational Research, 3, 418–426.

Meddings, L. & Thornbery, L. (2009). Teaching unplugged: dogme in english language teaching. Delta publishing

Radburn, Ch. (2020, August 14). The top 12 degree subjects for getting a job. The Telegraph. URL: https://www.telegraph.co.uk/education/0/graduate-jobs-top-12-degree-subjects-getting-job

Richards, J. C., & Rodgers, T. S. (2015). Approaches and methods in language teaching. Cambridge (Ingalterra) Cambridge University Press.

Thornbury, S. (2000). A Dogma for EFL. IATEFL. Issue 2, 153–155.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-09-04

Як цитувати

Кан, О. (2020). ОСНОВНІ ПІДХОДИ ДО ВИКЛАДАННЯ МОВ: ІСТОРІЯ ТА СУЧАСНІСТЬ. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (3), 82–91. https://doi.org/10.31499/2307-4906.3.2020.219095

Номер

Розділ

Статті