ФОРМАЛЬНІ ТА НЕФОРМАЛЬНІ ОЗНАКИ ХУДОЖНЬОЇ ОСВІТИ НА ТЕРЕНАХ УКРАЇНИ ВІД КИЇВСЬКОЇ РУСІ ДО 1917 РОКУ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4906.3.2020.219117Ключові слова:
художня освіта, формальна освіта, неформальна освіта, художня діяльність, формальні та неформальні ознаки образотворчої освіти, мистецтво.Анотація
У статті висвітлюються результати ретроспективного аналізу наявності формальних і неформальних ознак художньої освіти на теренах України періоду від Київської Русі до 1917 р. Доводиться, що вітчизняна художня освіта пройшла шлях від такої, що характеризувалася лише неформальними ознаками (ІХ – серед. ХІІІ ст.), превалюванням неформальних ознак і зародженням формальних (др. пол. ХІІІ – серед. XVIII ст.) до паралельного співіснування неформальних і формальних ознак з перевагою перших (др. пол. XVIII ст. – 1917 р.). Наголошується, що представлені факти свідчать, що Україна має потужне підґрунтя для передачі досвіду художньої діяльності на основі використання неформальної мистецької освіти.Посилання
Aleksandrovych, V. S. (2001). Obrazotvorche ta dekoratyvno-vzhytkove mystetstvo [Fine and decorative arts]. Istoriia ukrainskoi kultury – History of Ukrainian Culture. Ya. D. Isaievych (Ed.). (Vol. 2: Ukrainska kultura 13 – pershoi polovyny 17 st.). Kyiv: Naukova dumka, 275–302 [in Ukrainian].
Boianivska, M. B. (2001). Osvita, knyhopysannia, knyhozbirni [Education, book writing, book collections]. Istoriia ukrainskoi kultury – History of Ukrainian Culture. Ya. D. Isaievych (Ed.). (Vol. 2: Ukrainska kultura 13 – pershoi polovyny 17 st.). Kyiv: Naukova dumka, 241–255 [in Ukrainian].
Dem’ianenko, N. M. (1998). Zahalnopedahohichna pidhotovka vchytelia v Ukraini (XIX – persha polovyna XX st.). Kyiv: IZMN [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy “Pro osvitu” [Law of Ukraine "On Education"] (2018): chynne zakonodavstvo stanom na 18.03.2020 roku: Ofits. tekst. Kyiv: Alerta [in Ukrainian].
Orlov, R. S. (2001). Prykladne mystetstvo: tserkovne i narodne [Applied art: church and folk]. Istoriia ukrainskoi kultury – History of Ukrainian Culture. P. P. Tolochko (Ed.). (Vol. 1: Istoriia kultury davnoho naselennia Ukrainy). Kyiv: Naukova dumka, 921–926 [in Ukrainian].
Pro zatverdzhennia Polozhennia pro akredytatsiiu osvitnikh prohram, za yakymy zdiisniuietsia pidhotovka zdobuvachiv vyshchoi osvity [On approval of the Regulations on accreditation of educational programs, according to which the training of applicants for higher education is carried out]: nakaz MON Ukrainy vid 11.07.2019 № 977. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0880-19 [in Ukrainian].
Ruban, V. V. (2005). Rol D., Levytskoho i V. Borovykovskoho v istorii vitchyznianoi kultury [The role of D. Levitsky and V. Borovikovsky in the history of national culture]. Istoriia ukrainskoi kultury – History of Ukrainian Culture. V. A. Smolii (Ed.). (Vol. 4: Ukrainska kultura druhoi polovyny XIX stolittia, book. 2). Kyiv: Naukova dumka, 654–667 [in Ukrainian].
Sulaieva, N. V. (2015). Mystetska osvita Ukrainy druhoi polovyny XVI – seredyny XVIII stolit: formalni y neformalni oznaky [Art education in Ukraine in the second half of the sixteenth – mid-eighteenth centuries: formal and informal features]. Aktualni pytannia mystetskoi osvity ta vykhovannia – Current issues of art education and upbringing, Issue 1/2(5/6). Sumy, 75–85 [in Ukrainian].
Sulaieva, N. V. (2016). Mystetska osvita chasiv Kyivskoi Rusi: formalni ta neformalni oznaky [Art education of the times of Kievan Rus: formal and informal features]. Pedahohika ta psykholohiia – Pedagogy and psychology. Kharkiv, Issue 55, 276–283 [in Ukrainian].
Sulaieva, N. V. (2014). Neformalna mystetska osvita maibutnikh uchyteliv u khudozhno-tvorchykh kolektyvakh. Doctor’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
Sulaieva, N. V. (1998). Pidhotovka vchytelia v pedahohichnomu prostori neformalnoi mystetskoi osvity. Poltava: IZMN [in Ukrainian].
Sulaieva, N. V. (2014). Retrospektyvnyi analiz rozvytku mystetskoi osvity v Ukraini. Estetyka i etyka pedahohichnoi dii – Aesthetics and ethics of pedagogical action, 7, 97–106 [in Ukrainian].