UKRAINIAN AND CANADIAN ACADEMIC CULTURES: DIFFERENCES AND COMMONALITIES
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4906.1.2017.137537Ключові слова:
інтернаціоналізація, освіта, освітня культура, адаптація до освітньої культури, відмінності освітньої культури, культурна модель Г. Хофстеде, міжкультурні особливості, культурні компроміси.Анотація
Стаття розглядає організаційну культуру освітнього закладу в контексті інтернаціоналізації освіти. Автор пропонує огляд освітньої культури і аналізує культурні відмінності освіти України та Канади. Українська і канадська освітні культури порівнюються за п’ятьма вимірами Г. Хофстеде (індивідуалізм/колективізм, дистанція влади, ставлення до невпевненості, мужність/жіночність, довгострокова/ короткострокова орієнтація). Пропонуються чотири категорії, які впливають на успішний перехід студентів між освітніми культурами: рівень академічної підготовки, час для адаптації, інформація/комунікація та самостійна підготовка.Посилання
Brown, L. (2007). A consideration of the challenges involved in
supervising international masters students. Journal of Further and Higher
Education, 31(3), 239–248. doi:10.1080/03098770701424967
Detert, J. R., Schroeder, R. G., & Mauriel, J. J. (2000). A framework for
linking culture and improvement initiatives in organizations. Academy of
Management Review, 25(4), 850–863.
Fisher, D., Frey, N. & Pumpian, I. (2012). How to create a culture of
achievement in your school and classroom. Alexandria, VA: ASCD.
Henard, F., Diamond, L., & Roseveare, D. (2012). Approaches to
internationalization and their implications for strategic management and
institutional practice. Retrieved from https://www.oecd.org/edu
Hofstede, G. (1986). Cultural differences in teaching and learning.
International Journal of Intercultural Relations, 10, 301–320.
Lillyman, S., & Bennett, C. (2014). Providing a positive learning
experience for international students studying at UK universities: A
literature review. Journal of Research in International Education, 13(1), 63–75. doi:10.1177/1475240914529859
Maslowski, R. (2006). A review of inventories for diagnosing school
culture. Journal of Educational Administration, 44(1), 6–35.
McEwan, M. P. (2013). Investigating academic cultural differences in an
international classroom. Retrieved from http://www.enhancementthemes.
ac.uk/docs/paper/investigating-academic-cultural-differences-in-aninternational-classroom.pdf
Moores, L. & Popadiuk, N. (2011). Positive aspects of international student transitions: A qualitative inquiry. Journal of College Student Development, 52(3), 291–306. doi:10.1353/csd.2011.0040
Nayak, R. R., & Venkatraman, S. (2010). A pilot study into international students’ academic culture: The context of Indian business students in an Australian University. e-Journal of Business Education & Scholarship of Teaching, 4(2), 1–12. Retrieved from http://www.ejbest.org
Olshen, T. (2013). Academic success challenges faced by international
graduate students: Final report. Retrieved from http://hdl.handle.net/
/24344
Ryan, J. (2012). Internationalization of doctoral education. Australian
Universities’ Review, 54(1), 55–63.
Salvarajah, C. (2006). Cross-cultural study of Asian and European student perception: The need to understand the changing educational environment in New Zealand. Cross Cultural Management, 13, 142–150.
Schein, E. H. (2004). Organizational culture and leadership (3rd ed.). San Francisco: Jossey-Bass.
Seow, M. A. (2005). The changing profile of the international students: Understanding the student with status from previous study. Paper presented at the IDP conference, Queensland, Australia.
Signorini, P., Wiesemes, R., & Murphy, R. (2009). Developing alternative frameworks for exploring intercultural learning: A critique of Hofstede’s cultural difference model. Teaching in Higher Education, 14(3), 253–264. doi:10.1080/13562510902898825
Timanson, P., & da Costa J. (2015). Cultural perspectives on schooling. In D. Burgess & P. Newton (Eds.), Educational administration and leadership: Theoretical foundations (pp. 186–197). New York, NY: Routledge.
Wan, G. (2001). The learning experience of Chinese students in American universities: A cross-cultural perspective. College Student Journal, 35(1), 28–44.
Zheng, X., & Berry, J. (1991). Psychological adaptation of Chinese
sojourners in Canada. International Journal of Psychology, 26, 451–471.
Zhou, G., & Zhang, Z. (2014). A Study of the First Year International
Students at a Canadian University: Challenges and Experiences with Social Integration. Canadian and International Education, 43(2). Article 7.
Retrieved from http://ir.lib.uwo.ca/cie-eci/vol43/iss2/7