DOI: https://doi.org/10.31499/2307-4906.1.2017.137537

UKRAINIAN AND CANADIAN ACADEMIC CULTURES: DIFFERENCES AND COMMONALITIES

Nataliia Zakharchuk

Анотація


Стаття розглядає організаційну культуру освітнього закладу в контексті інтернаціоналізації освіти. Автор пропонує огляд освітньої культури і аналізує культурні відмінності освіти України та Канади. Українська і канадська освітні культури порівнюються за п’ятьма вимірами Г. Хофстеде (індивідуалізм/колективізм, дистанція влади, ставлення до невпевненості, мужність/жіночність, довгострокова/ короткострокова орієнтація). Пропонуються чотири категорії, які впливають на успішний перехід студентів між освітніми культурами: рівень академічної підготовки, час для адаптації, інформація/комунікація та самостійна підготовка.

Ключові слова


інтернаціоналізація; освіта; освітня культура; адаптація до освітньої культури; відмінності освітньої культури; культурна модель Г. Хофстеде; міжкультурні особливості; культурні компроміси.

Повний текст:

PDF

Посилання


Brown, L. (2007). A consideration of the challenges involved in

supervising international masters students. Journal of Further and Higher

Education, 31(3), 239–248. doi:10.1080/03098770701424967

Detert, J. R., Schroeder, R. G., & Mauriel, J. J. (2000). A framework for

linking culture and improvement initiatives in organizations. Academy of

Management Review, 25(4), 850–863.

Fisher, D., Frey, N. & Pumpian, I. (2012). How to create a culture of

achievement in your school and classroom. Alexandria, VA: ASCD.

Henard, F., Diamond, L., & Roseveare, D. (2012). Approaches to

internationalization and their implications for strategic management and

institutional practice. Retrieved from https://www.oecd.org/edu

Hofstede, G. (1986). Cultural differences in teaching and learning.

International Journal of Intercultural Relations, 10, 301–320.

Lillyman, S., & Bennett, C. (2014). Providing a positive learning

experience for international students studying at UK universities: A

literature review. Journal of Research in International Education, 13(1), 63–75. doi:10.1177/1475240914529859

Maslowski, R. (2006). A review of inventories for diagnosing school

culture. Journal of Educational Administration, 44(1), 6–35.

McEwan, M. P. (2013). Investigating academic cultural differences in an

international classroom. Retrieved from http://www.enhancementthemes.

ac.uk/docs/paper/investigating-academic-cultural-differences-in-aninternational-classroom.pdf

Moores, L. & Popadiuk, N. (2011). Positive aspects of international student transitions: A qualitative inquiry. Journal of College Student Development, 52(3), 291–306. doi:10.1353/csd.2011.0040

Nayak, R. R., & Venkatraman, S. (2010). A pilot study into international students’ academic culture: The context of Indian business students in an Australian University. e-Journal of Business Education & Scholarship of Teaching, 4(2), 1–12. Retrieved from http://www.ejbest.org

Olshen, T. (2013). Academic success challenges faced by international

graduate students: Final report. Retrieved from http://hdl.handle.net/

/24344

Ryan, J. (2012). Internationalization of doctoral education. Australian

Universities’ Review, 54(1), 55–63.

Salvarajah, C. (2006). Cross-cultural study of Asian and European student perception: The need to understand the changing educational environment in New Zealand. Cross Cultural Management, 13, 142–150.

Schein, E. H. (2004). Organizational culture and leadership (3rd ed.). San Francisco: Jossey-Bass.

Seow, M. A. (2005). The changing profile of the international students: Understanding the student with status from previous study. Paper presented at the IDP conference, Queensland, Australia.

Signorini, P., Wiesemes, R., & Murphy, R. (2009). Developing alternative frameworks for exploring intercultural learning: A critique of Hofstede’s cultural difference model. Teaching in Higher Education, 14(3), 253–264. doi:10.1080/13562510902898825

Timanson, P., & da Costa J. (2015). Cultural perspectives on schooling. In D. Burgess & P. Newton (Eds.), Educational administration and leadership: Theoretical foundations (pp. 186–197). New York, NY: Routledge.

Wan, G. (2001). The learning experience of Chinese students in American universities: A cross-cultural perspective. College Student Journal, 35(1), 28–44.

Zheng, X., & Berry, J. (1991). Psychological adaptation of Chinese

sojourners in Canada. International Journal of Psychology, 26, 451–471.

Zhou, G., & Zhang, Z. (2014). A Study of the First Year International

Students at a Canadian University: Challenges and Experiences with Social Integration. Canadian and International Education, 43(2). Article 7.

Retrieved from http://ir.lib.uwo.ca/cie-eci/vol43/iss2/7