ФАКТОРИ НАВЧАЛЬНОГО СТАНОВЛЕННЯ УЧНІВ-СИРІТ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4906.1.2010.187879Ключові слова:
Фактор, адаптація, навчальне становлення, учень- сирота ПТНЗ, factor, adaptation, educational becoming, student-orphan of professional technical educational establishments, фактор, адаптация, учебное становление, ученик- сирота ПТУУ.Анотація
Розглянуто основні фактори навчального становлення учнів-сиріт ПТНЗ. Акцентовано увагу на відсутності в наукових дослідженнях універсального погляду щодо тлумачення поняття «фактор» як одного із структурних компонентів процесу адаптації особистості. Зроблено наголос на існуванні об`єктивних та суб`єктивних факторів адаптації учнів-сиріт до навчання в професійно-технічних навчальних закладах. Разом з тим, об`єктивні фактори адаптації проаналізовано за їхніми групами: мегафактори, макрофактори, мезофактори та мікрофактори. Зроблено висновок відносно необхідності враховувати їхню сутність під час адаптації учнів-сиріт до навчання в ПТНЗ. Виявлено, що одним з основних об`єктивних факторів адаптації особистості, який за своїм змістом визначає особистісний розвиток учня-сироти ПТНЗ є навчання. Разом з тим, зосередимо увагу на суб`єктивних факторах адаптації до навчання серед яких інтегративним визначено самосвідомість особистості. Визначено основні фактори, які впливають на формування навчальних якостей та на психіку індивіда. За висновками емпіричного дослідження виявлено негативні та позитивні фактори адаптації до навчання, на які посилаються учні-сироти ПТНЗ.
Рассмотрены основные факторы учебного становления учеников-сирот ПТУУ. Внимание акцентировано на отсутствии в научных исследованиях универсального взгляда относительно толкования понятия «фактор» как одного из структурных компонентов процесса адаптации личности. Сделан акцент на существовании объективных и субъективных факторов адаптации учеников-сирот к обучению в ПТУУ. Вместе с тем, объективные факторы адаптации проанализированы по группам: мегафакторы, макрофакторы, мезофакторы и микрофакторы. Сделан вывод об их значении и во время адаптации учеников-сирот к обучению в ПТУУ. Выявлено, что одним из основных объективных факторов адаптации личности, который по своему содержанию определяет личностное развитие ученика-сироты ПТУУ является обучение. Вместе с тем, обращено внимание на субъективные факторы адаптации к обучению, среди которых самосознание личности является интегративным. Определены основные факторы, влияющие на формирование учебных качеств и на психику индивида. Исходя из результатов исследования, выявлены негативные и позитивные факторы адаптации к обучению, на которые ссылаются ученики-сироты ПТУУ.
The basic factors of the educational becoming of students-orphans of professional technical educational establishments are considered. Attention is accented on absence in scientific researches of universal look in relation to determination of concept «factor» as one of structural components of process of adaptation of personality. An accent is done on existence of objective and subjective factors of adaptation of students-orphans to teaching in professional technical educational establishments. At the same time, the objective factors of adaptation are analysed in relation to their groups: megafactors, macrofactors, methofactors and microfactors. It is drawn conclusion about a necessity to take into account their essence during adaptation of students-orphans to teaching in professional technical educational establishments. It is educed, that one of basic objective factors of adaptation of personality, which on the maintenance determines personality development of student-orphan of professional technical educational establishment – there is teaching. At the same time, paid attention to human factors of adaptation to teaching, among which integrative is is consciousness of personality. Basic factors which influence on forming of educational internalss and on the psyche of individual are certain. Coming from the results of research negative and positive factors are educed adaptations to teaching, which the students-orphans of professional technical educational establishments.
Посилання
Георгиева И.А. Социально-психологические факторы адаптации личности в коллективе : автореф. … канд. психол. наук / И.А. Георгиева – Л., 1985. – 21 с.
Дугинец В.М. Профессионально-педагогическая адаптация студентов младших курсов педвузов : автореф. дис... канд. пед. наук / В.М. Дугинец. – Челябинск, 1988. – 20 с.
Митина Л.М. Учитель как личность и профессионал. / Л.М. Митина – М.: Просвещение, 1994. – 98 с.
Селіверстов С.І. Соціально-педагогічні умови адаптації студентів до навчання у вищому навчальному закладі : дис. … канд. пед. наук / С.І. Селіверстов – К., 2000. – 20 с.
Солодухова О.Г. Психологія становлення особистості молодого вчителя в процесі професійної адаптації : автореф. дис. … докт.псих.наук. / О.Г. Солодухова. – К., 1998. – 34 с.
Яблоновская Ю.О. Социально-педагогическая адаптация детей-сирот в условиях професионально-технических училищ : автореф. дис. … канд. пед. наук / Яблоновская Ю.О. – Челябинск, 1997. – 16 с.