ІНДИВІДУАЛЬНІ МЕТОДИ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ-ФІЛОЛОГІВ ДО НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ ДОРОСЛИХ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2011.188905Ключові слова:
Професійна підготовка, навчання дорослих, ефективний метод навчання, метод «щоденник», критерії оцінювання, professional teaching, adult teaching, effective teaching method, «Journal writing», evaluation criteria.Анотація
У статті на основі аналізу змісту підготовки вчителів-філологів до навчання дорослих у Великій Британії представлено основні групи методів навчання дорослих іноземних мов; висвітлено критерії відбору ефективних методів навчання; розглянуто індивідуальний метод навчання «щоденник» як ефективний метод навчання писемного мовлення; охарактеризовано його складові та запропоновано відповідні критерії оцінювання; визначено принципи його ефективного використання.
В статье на основе анализа содержания подготовки учителей-филологов по обучению взрослых в Великобритании представлены основные группы методов обучения иностранным языкам взрослых; освещены критерии выбора эффективных методов обучения; рассматривается индивидуальный метод обучения «дневник» как эффективный метод обучения письменной речи; охарактеризованы его составные и предложены соответствующие критерии оценивания; определены принципы его эффективного использования.
On the basis of the content of language teachers of adults studies in Great Britain the article focuses on the main groups of foreign language teaching methods to adults; presents the selection criteria of effective teaching methods; analyses the individual method of teaching «Journal writing» as the effective method of developing writing skills. It describes the structural components of this method and suggests its correspondent evaluation criteria. The attention is given to the principles of the effective usage of «Journal writing» method.
Посилання
Rogers A. Teaching Adults / A. Rogers. – Open Univ. Press, 2002. – 293 р.
Forms and methods of adult education : report of the second commission // World Conference on adult education : Report and resolutions, 2-d. Montreal, 1960. – Paris : UNESCO, 1963. – P. 16–25.
Jarvis Peter. Adult and continuing education: Theory and practice / Peter Jarvis. – London–Canberra : Groom Helm ; New York : Nichols, 1983. – [16]. – 317 p.
Race Phil. Making Learning Happen : A Guide for Post-compulsory Education. – Sage Publications Ltd, 2005. – 248 p.
Gravells Ann. Planning and Enabling Learning in the Lifelong Learning Sector / Ann Gravells. – [1 edition]. – Learning Matters Ltd, 2008. – 134 p.
Громкова М. Т. Андрагогика: теория и практика образования взрослых : учеб. пособие [для системы доп. проф. образования, для студентов вузов, обучающихся по пед. специальностям (030000)] / М. Т. Громкова. – М. : ЮНИТИ, 2005. – 496 с.
Carroll M. Journal Writing as a Learning and Research Tool in the Adult Classroom / M. Carroll // TESOL Journal 4. – no. 1. – (Fall 1994). – Р. 19–22.
Moon J. A. Learning Journals : A handbook for Academics, Students, and Professional Development / J. A. Moon. – London : Kogan Page, 1999. – 176 р.
Myers J. L. Self-Evaluations of the «Stream of Thought» in Journal Writing / J. L. Myers // System 29. – no. 4 (December 2001). – Р. 481–488.