СОЦІАЛЬНО-ГУМАНІСТИЧНА ФУНКЦІЯ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Ірина Малишевська Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини., Україна https://orcid.org/0000-0003-0889-2552
  • Ірина Демченко Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини., Україна https://orcid.org/0000-0003-4302-7564
  • Ганна Чирва Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини., Україна https://orcid.org/0000-0003-3791-6111

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4906.3.2019.190344

Ключові слова:

Інклюзивна освіта, філософія інклюзії, ексклюзія, сегрегація, інтеграція, інклюзія, діти з особливими освітніми потребами, соціально-гуманістична функція інклюзивної освіти, гуманістичне суспільство.

Анотація

У статті представлено історико-філософський аналіз соціально-гуманістичної функції інклюзивної освіти, в основу якої покладена ідеологія, що базується на засадах рівноправності. Інклюзивні тенденції, що набирають обертів у сучасній освіті, резонують з демократичними процесами у суспільстві і створюють реальні умови доступності освіти для усіх і розвитку загальної освіти з урахуванням різних особливостей психофізичного розвитку дітей. Визначено, що провідною стратегією розвитку сучасної системи освіти є її реконструювання на гуманістичних засадах, створення в країні альтернативних моделей психолого-педагогічної підтримки та механізмів для вільного вибору форм навчання дітей з особливими освітніми потребами відповідно до їх освітніх потреб. У зв’язку з цим, у філософському дискурсі  активно обговорюють концепції, пов’язані з упровадженням та розповсюдженням інклюзивної моделі освіти.  Досліджено соціально-гуманістичні функції інклюзивної освіти, які закладені в принципах інклюзії і лежать в основі нової моделі суб’єкт-суб’єктних відносин в освіті. Визначено дитиноцентристську ідеологію інклюзивної освіти, принципи і цінності якої базуються на визначенні значущості кожного суб’єкта освітнього процесу.  Сформулювано висновок, що інклюзивна освіта: феноменологічно пов’язана з розвитком інклюзивного суспільства, що підтверджує етапність її розбудови: ексклюзія, сегрегація, інтеграція, інклюзія; довготривала перспектива, яка упродовж кількох поколінь покликана зламати ексклюзивні устої і сформувати нове цивілізоване, гуманне суспільство.  Для пошуку оптимальних шляхів розбудови інклюзивної освіти доцільним є створення інклюзивних освітніх середовищ у масових закладах освіти, спрямованих на успішну соціалізацію дітей з особливими освітніми потребами. 

Біографії авторів

Ірина Малишевська, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини.

Доктор педагогічних наук, доцент кафедри спеціальної освіти

Ірина Демченко, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини.

Доктор педагогічних наук, професор кафедри спеціальної освіти

Ганна Чирва, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини.

Кандидат педагогічних наук, доцент кафедри спеціальної освіти

Посилання

Kolupaieva, A. A. (2014). Sotsialna osvita v Ukraini ta modernizatsiia osvitnioi haluzi. Osoblyva dytyna: navchannia i vykhovannia, 3(71), 7–13 [in Ukrainian].

Baida, L. Yu., Krasiukova-Enns, O. V., Azin, O. V. [et al.]. (2012). Invalidnist ta suspilstvo. L. Yu. Baida, O. V. Krasiukova-Enns (Ed.). Kyiv: Kanadskyi tsentr vyvchennia invalidnosti; VHSPO «Natsionalna Asambleia invalidiv Ukrainy» [in Ukrainian].

Zasenko, V. & Kolupaieva, A. (2014). Dity z osoblyvymy potrebamy: priorytetni napriamy derzhavnoi polityky Ukrainy v haluzi osvity, sotsialnoho zahystu y ohorony zdorovia. Osoblyva dytyna: navchannia i vykhovannia, 3(71), 20–29 [in Ukrainian].

Lorman, T., Leppler, D., & Kharvi, D. (2010). Inkliuzyvna osvita. Pidtrymka rozmaittia u klasi. Kyiv: SPD-FO Parashin I. S. [in Ukrainian].

Akhmetova, D. Z., Nigmatov, Z. G., Chelnokova, T. A., Yusupova, G. V. [et al.] (2013). Pedagogika i psikhologiya inklyuzivnogo obrazovaniya. D. Z. Akhmetova (Ed.). Kazan: Izd-vo «Poznaniye» Instituta ekonomiki upravleniya i prava [in Russian].

Salamankskaya deklaratsiya o printsipakh, politike i prakticheskoy deyatelnosti v sfere obrazovaniya lits s osobymi potrebnostyami. Vsemirnaya konferentsiya po obrazovaniyu lits s osobymi potribnostyami: dostup i kachestvo, Salamanka, Ispaniya, 7–10 iyunya 1994. URL: http://www.notabene.ru/ down_syndrome/ Rus/declarat.html [in Russian].

Mify ob inklyuzivnykh shkolakh. URL: http://kelechek.kg/ru/professionals/mify_inclusivnyh_shkolah [in Russian].

Inklyuzivnoye soznaniye [Inclusive consciousness]. URL: http://www.cablook.com/mixlook/inklyuzivnoesoznanie [in Russian].

##submission.downloads##

Як цитувати

Малишевська, І., Демченко, І., & Чирва, Г. (2019). СОЦІАЛЬНО-ГУМАНІСТИЧНА ФУНКЦІЯ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (3), 120–126. https://doi.org/10.31499/2307-4906.3.2019.190344

Номер

Розділ

Статті