СОЦІАЛЬНО-ГУМАНІСТИЧНА ФУНКЦІЯ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4906.3.2019.190344Ключові слова:
Інклюзивна освіта, філософія інклюзії, ексклюзія, сегрегація, інтеграція, інклюзія, діти з особливими освітніми потребами, соціально-гуманістична функція інклюзивної освіти, гуманістичне суспільство.Анотація
У статті представлено історико-філософський аналіз соціально-гуманістичної функції інклюзивної освіти, в основу якої покладена ідеологія, що базується на засадах рівноправності. Інклюзивні тенденції, що набирають обертів у сучасній освіті, резонують з демократичними процесами у суспільстві і створюють реальні умови доступності освіти для усіх і розвитку загальної освіти з урахуванням різних особливостей психофізичного розвитку дітей. Визначено, що провідною стратегією розвитку сучасної системи освіти є її реконструювання на гуманістичних засадах, створення в країні альтернативних моделей психолого-педагогічної підтримки та механізмів для вільного вибору форм навчання дітей з особливими освітніми потребами відповідно до їх освітніх потреб. У зв’язку з цим, у філософському дискурсі активно обговорюють концепції, пов’язані з упровадженням та розповсюдженням інклюзивної моделі освіти. Досліджено соціально-гуманістичні функції інклюзивної освіти, які закладені в принципах інклюзії і лежать в основі нової моделі суб’єкт-суб’єктних відносин в освіті. Визначено дитиноцентристську ідеологію інклюзивної освіти, принципи і цінності якої базуються на визначенні значущості кожного суб’єкта освітнього процесу. Сформулювано висновок, що інклюзивна освіта: феноменологічно пов’язана з розвитком інклюзивного суспільства, що підтверджує етапність її розбудови: ексклюзія, сегрегація, інтеграція, інклюзія; довготривала перспектива, яка упродовж кількох поколінь покликана зламати ексклюзивні устої і сформувати нове цивілізоване, гуманне суспільство. Для пошуку оптимальних шляхів розбудови інклюзивної освіти доцільним є створення інклюзивних освітніх середовищ у масових закладах освіти, спрямованих на успішну соціалізацію дітей з особливими освітніми потребами.
Посилання
Kolupaieva, A. A. (2014). Sotsialna osvita v Ukraini ta modernizatsiia osvitnioi haluzi. Osoblyva dytyna: navchannia i vykhovannia, 3(71), 7–13 [in Ukrainian].
Baida, L. Yu., Krasiukova-Enns, O. V., Azin, O. V. [et al.]. (2012). Invalidnist ta suspilstvo. L. Yu. Baida, O. V. Krasiukova-Enns (Ed.). Kyiv: Kanadskyi tsentr vyvchennia invalidnosti; VHSPO «Natsionalna Asambleia invalidiv Ukrainy» [in Ukrainian].
Zasenko, V. & Kolupaieva, A. (2014). Dity z osoblyvymy potrebamy: priorytetni napriamy derzhavnoi polityky Ukrainy v haluzi osvity, sotsialnoho zahystu y ohorony zdorovia. Osoblyva dytyna: navchannia i vykhovannia, 3(71), 20–29 [in Ukrainian].
Lorman, T., Leppler, D., & Kharvi, D. (2010). Inkliuzyvna osvita. Pidtrymka rozmaittia u klasi. Kyiv: SPD-FO Parashin I. S. [in Ukrainian].
Akhmetova, D. Z., Nigmatov, Z. G., Chelnokova, T. A., Yusupova, G. V. [et al.] (2013). Pedagogika i psikhologiya inklyuzivnogo obrazovaniya. D. Z. Akhmetova (Ed.). Kazan: Izd-vo «Poznaniye» Instituta ekonomiki upravleniya i prava [in Russian].
Salamankskaya deklaratsiya o printsipakh, politike i prakticheskoy deyatelnosti v sfere obrazovaniya lits s osobymi potrebnostyami. Vsemirnaya konferentsiya po obrazovaniyu lits s osobymi potribnostyami: dostup i kachestvo, Salamanka, Ispaniya, 7–10 iyunya 1994. URL: http://www.notabene.ru/ down_syndrome/ Rus/declarat.html [in Russian].
Mify ob inklyuzivnykh shkolakh. URL: http://kelechek.kg/ru/professionals/mify_inclusivnyh_shkolah [in Russian].
Inklyuzivnoye soznaniye [Inclusive consciousness]. URL: http://www.cablook.com/mixlook/inklyuzivnoesoznanie [in Russian].