КУЛЬТУРА ПЕДАГОГІЧНОГО СПІЛКУВАННЯ ВЧИТЕЛЯ КРІЗЬ ПРИЗМУ ВИМОГ ДЕРЖАВНОГО ПРОФЕСІЙНОГО СТАНДАРТУ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4906.4.2025.345383Ключові слова:
культура педагогічного спілкування, компетентнісний підхід, компетенція у педагогічному спілкуванні, компетентність у педагогічному спілкуванні, компетенція мотиваційно-ціннісної основи педагогічного спілкування, компетенція перцепції у педагогічному спілкуванні, компетенція інтеракції, компетенція комунікації у педагогічному спілкуванніАнотація
Актуальним завданням сучасної вищої освіти є підготовка нової генерації педагогічних кадрів на основі інтеграції їх фахової та загальнокультурної підготовки. Сучасний педагог повинен мати високий рівень культури педагогічного спілкування, що проявляється у його здатності володіти мовленням як засобом комунікації, власною педагогічною технікою, вербальними та невербальними засобами комунікації, психофізичним апаратом як інструментами педагогічного впливу з метою ефективної організації педагогічної взаємодії та досягнення порозуміння, здатності дбати про посилення виховної функції навчання засобами гуманістичного стилю спілкування між учасниками освітнього процесу. Він повинен бути гуманістично спрямованим у своїй професійній діяльності, фахових знаннях, педагогічних здібностях і техніці, що має значний вплив на характер взаємин з учнівським колективом загалом та кожним окремим його членом зокрема.
Зважаючи на зазначені вище вимоги, необхідно забезпечити підготовку таких висококваліфікованих педагогічних кадрів, які б майстерно володіли високим рівнем культури професійного спілкування, яка є одним із визначальних факторів успішної педагогічної діяльності педагога, суттєво позначаючись на формуванні особистості школярів, розвитку у них системи ціннісних орієнтацій, здатності до самопізнання і самовиховання.
У статті визначено мету професійної діяльності учителя, обґрунтовано значення учителя в організації освітнього процесу, проаналізовано роль культури педагогічного спілкування у виконанні учителем трудових функцій крізь призму вимог Державного стандарту за професією «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти». Зроблено висновок, що культура педагогічного спілкування є об’єктом актуальних досліджень, оскільки вимагає переосмислення науково-методологічних підходів до її формування в учителів з метою ефективного виконання ними трудових функцій. Високий рівень сформованості культури педагогічного спілкування вчителя – запорука його успішної професійної діяльності.