THE HIERARCHY OF SUCH CONCEPTS AS SPECIALIST’S PROFESSIONAL COMPETENCY AND PERSONAL ENVIRONMENTAL COMPETENCY
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2017.137683Ключові слова:
інноваційний підхід, навчальний тренінг, форма навчання, тренінг, класифікація тренінгів, заняття у ВНЗ.Анотація
У статті на основі аналізу наукових джерел обґрунтовано необхідність впроваджувати на заняттях курсів практичного спрямування у ВНЗ такі методи і прийоми, які б допомагали майбутньому спеціалісту навчатися спілкуванню з аудиторією: формуванню комунікативних умінь, створенню доброзичливої атмосфери у спілкуванні. Доведено, що цьому сприяє методика тренінгу на практично-семінарському занятті або тренінг як форма навчання у ВНЗ. На засадах інноваційного підходу схарактеризовано тренінг як спеціальну форму заняття, як багатофункціональне педагогічне явище, зміст та структура якого визначають його дидактичне спрямування у процесі фахової підготовки у ВНЗ. Визначено мету застосування тренінгів.Посилання
Acmeology: textbook / А. Derkach, V. Zazykin. – Saint-Peterburg: Piter,
– 256 p.
Argunova M. V. Ecological education for sustainable development as a
meta-subject direction in school education modernization: abstract of
doctoral thesis: 13.00.01 «General pedagogy, history of pedagogy and
education / M. V. Argunova. – М., 2009. – 44 p.
Erdyneeva K. G. Environmental competency as aphenomenon of
pedagogical reality / K. G. Erdyneeva. E. B. Kadashnikova // Success of
modern natural history. – 2009. – No 1. – P. 59‒62.
Gagarin А. V. Ecological acmeology: pedagogical adaptation: textbook /
А. V. Gagarin, C. N. Glazachev. – М. : МSMU, 2012. – 240 p.
Glazacheva А. О. Environmental competency of a future specialist in the context of design education: textbook / А. О. Glazacheva, A. V. Gaharin, C. N. Glazachev. – М., 2011. – 180 p.
Grishayeva Yu. M. The concept of forming environmental professional
competency of humanities students: doctoral thesis: 13.00.08 / Grishaieva Yuliia Michailovna. – М., 2014 – 374 p.
Perfilova O. E. Development of socioenvironmental competency of a teacher in professional education: PhD thesis: 13.00.08. / Perfilova Olga
Evgenievna. – М., 2007. ‒ 186 p.
Professional pedagogy: a textbook for pedagogy students / ed. by
S. Ya.Batyshev, A. M. Novikov. 3rd edition, reworked. – М.: Publishing
house EGVЕS, 2009. – 456 p.
Raitsev А. V. Development of students’ competency in the education system of a modern higher education institutions: doctoral thesis: 13.00.08 / Raitsev Anatoliy Vasilevich. – Saint Peterburg, 2004. – 309 p.
Rogovaya O. G. Forming environmental pedagogical competency of
specialists in education: abstract of doctoral thesis: 13.00.04 «Theory and
methods of professional education» / O. G. Rogovaya. – Saint Peterburg,
– 40 p.
Sergeyev N. К. Pedagogical activity and pedagogical education in an
innovative society: monography / N. K. Sergeyev, V. V. Serikov. – M.:
Logos, 2013. – 364 p.
Shaihorodskyi Yu. The concept of transformation as a tool of social changes analysis / Yu. Shaihorodskyi / Regional education. Politology, psychology, communication: [Ukrainian scientific journal]. – 2010. – No 4. – Mode of access: http://social-science.com.ua/article/323.
Verbitskiy А. А. Invariants of professionalism: problems in formation /
А. А. Verbitskiy, M. D. Iliazova. – М. : Logos, 2011. – 288 p.
Yermakov D. S. Forming environmental competency of students: theory and practice. ‒ М. : МIОE, 2009. ‒ 180 p.
Yermakov D. S. Pedagogical conception of forming environmental
competency of students: abstract of PhD thesis: 13.00.01 «General
pedagogy, history of pedagogy and education / D. S. Yermakov. – М.,
– 39 p.