ГРАМАТИЧНІ ВПРАВИ ЯК ЕФЕКТИВНИЙ ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ГРАМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ ПРОФІЛЬНОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

  • Таміла Груба

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2016.196070

Ключові слова:

Граматика, граматична компетентність, учні профільних класів, граматичні вправи, текст, аналіз тексту, редагування тексту, grammar, grammatical competence, pupils from specialized classes, grammar exercises, the text, text analysis, text editing.

Анотація

У статті розглянуто певні аспекти проблеми формування граматичної компетентності учнів профільної школи на уроках української мови, зокрема визначено поняття «граматична компетентність учня профільної школи», на основі аналізу наукових студій українських лінгводидактів виділено визначальні особливості граматичної компетентності й шляхи її формування. Одним з ефективних засобів формування граматичної компетентності учнів профільної школи автор вважає граматичні (морфологічні й синтаксичні) вправи і рекомендує надавати перевагу таким варіантам граматичних вправ: фонетико-граматичні, лексико-граматичні, граматико-орфографічні, граматико-стилістичні та ін.

В статье рассмотрены некоторые аспекты проблемы формирования грамматической компетентности учащихся профильной школы на уроках украинского языка, в частности определено понятие «грамматическая компетентность ученика профильной школы», на основе анализа научных исследований украинских лингводидактов выделено определяющие особенности грамматической компетентности и пути ее формирования. Одним из эффективных средств формирования грамматической компетентности учащихся профильной школы автор считает грамматические (морфологические и синтаксические) упражнения и рекомендует отдавать предпочтение таким вариантам грамматических упражнений: фонетико-грамматические, лексико-грамматические, грамматико-орфографические, грамматико-стилистические и др.

The article deals with certain aspects and formation of the grammatical competence of pupils from specialized school at Ukrainian language lessons, including definitions of «the grammatical competence of the pupil from the specialized school» as a synthesis of pupils' knowledge of Ukrainian grammar and skills to use grammatical forms and structures according to the language situation and norms of the modern Ukrainian literary language; based on an analysis of scientific studies by Ukrainian investigators of language education allocated the defining features of the grammatical competence and ways of its organization. One of the effective means of forming the grammatical competence of pupils from the specialized school, the author considers the grammar (morphology and syntax), recommends to prefer such grammatical exercises as: phonetic and grammatical, lexical and grammatical, grammar and spelling, grammatic and stylistic and others. The key means of forming pupils' grammatical competence is editing or analyzing text thus pupils acquire the wealth of oral and written speech.

 

Посилання

Горохова Т. О. Формування граматичної компетентності майбутніх учителів української мови на основі текстів етнопедагогічного змісту / Т. О. Горохова // «Молодий вчений». – № 6. – 2014. – С. 120–123.

Донченко Т. К. Організація навчальної діяльності учнів на уроках рідної мови / – Т. К. Донченко. К. : Фундація ім. О. Ольжича. – 251 с.

Кушнір Т. І. Специфіка реалізації традиційних методів навчання у процесі вивчення синтаксису / Т. І. Кушнір // Молодий вчений. – № 4. – 2016. – С. 545–549.

Методика навчання української мови в середніх освітніх закладах / За ред. М. І. Пентилюк: Підручник для студентів філологічних факультетів університетів. – К. : Ленвіт, 2005. – 400 с.

Нікітіна А. В. Опанування методики навчання основних понять граматики майбутніми вчителями-словесниками [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/soc_gum/domtp/2008_2/nikitina.pdf

Пентилюк М. Концепція когнітивної методики навчання української мови / М. Пентилюк, А. Нікітіна, О. Горошкіна // Дивослово. – 2004. – № 8. – С. 5–7.

Плиско К. М. Принципи, методи і форми навчання української мови (Теоретичний аспект) : навч. посіб. / Катерина Миколаївна Плиско. – Х. : Вид. группа «Основа», 1995. – 240 с.

Словник-довідник з української лінгводидактики : навч. посіб./ Кол. авторів за ред. М. І. Пентилюк – К. : Ленвіт, 2015. – 320 с.

Тригуб І. П. Формування граматичної компетенції у студентів немовних спеціальностей внз у процесі вивчення анлійської мови / І. П. Тригуб // Наук. вісн. Міднародн. гуманітар. ун-ту. Сер.: Філологія. – 2014. – № 10. – Т. 2. – С. 74–77.

Українська мова: 10–11 класи. Програма для профільного навчання учнів ЗНЗ. Філологічний напрям, профіль – українська філологія / Л. І. Мацько, О. М. Семеног. – Суми : РВВ СОІППО, 2010. – 82 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Груба, Т. (2020). ГРАМАТИЧНІ ВПРАВИ ЯК ЕФЕКТИВНИЙ ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ГРАМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ ПРОФІЛЬНОЇ ШКОЛИ. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (2), 63–70. https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2016.196070

Номер

Розділ

Статті