ДУАЛЬНА ФОРМА ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ – УМОВА ЇЇ МОДЕРНІЗАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2020.216192Ключові слова:
дуальна форма освіти, дуальність, педагогічна освіта, компетентнісний підхід, майбутні вчителі, заклади вищої освіти, державні циркуляри, системна інтеграція.Анотація
У статті розкрито особливості й значення дуальної форми освіти. Визначено, що саме дуальна форма педагогічної освіти є основою її модернізації. Вказано на інноваційний розвиток освіти шляхом удосконалення її змісту, перегляд традиційних форм та переорієнтація освітніх установ на нові цілі підготовки фахівців. Окреслено основні сучасні підходи до запровадження дуальної форми як підґрунтя формування в майбутніх учителів професійної компетентності, зокрема інтегральної, загальних і спеціальних (фахових, предметних). Розглянуто державні циркуляри, що підтверджують потребу в дуальній формі підготовки фахівців.Посилання
Vemian, V. H., Ter-Ovanesian, V. H. (2015). Dualna forma profesiinoi osvity yak umova efektyvnoho rishennia zavdan modernizatsii osvity. Psykholohiia: realnist i perspektyvy, Vyp. 5, 29‒34. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/prp_2015_5_8 [in Ukrainian].
Hrynevych, L. (2018). Kontseptsiia pidhotovky fakhivtsiv za dualnoiu formoiu zdobuttia osvity. URL: https://btsau.edu.ua/sites/default/files/Faculties/osvita/dualna/pidgotovki-fakhivtsiv-za-dualnoyu-formoyu.pdf [in Ukrainian].
Dualna osvita. Ofits. portal Ministerstva osvity i nauky Ukrainy. URL: https://mon.gov.ua/ ua/osvita/profesijno-tehnichna-osvita/dualna-osvita [in Ukrainian].
MON proponuie dlia hromadskoho obhovorennia proiekt Polozhennia pro dualnu formu zdobuttia vyshchoi ta fakhovoi peredvyshchoi osvity ta Typovyi dohovir pro zdobuttia vyshchoi, fakhovoi peredvyshchoi osvity za dualnoiu formoiu. Ofits. portal Ministerstva osvity i nauky Ukrainy. URL: https://mon.gov. ua/ua/news/mon-proponuye-dlya-gromadskogo-obgovorennya-proyekt-polozhennya-pro-dualnu-formu-zdobuttya-vishoyi-ta-fahovoyi-peredvishoyi-osviti-ta-tipovij-dogovir-pro-zdobuttya-vishoyi-fahovoyi-peredvishoyi-osviti-za-dualnoyu-formoyu [in Ukrainian].
Natsionalna stratehiia rozvytku osvity v Ukraini na 2012–2021 roky. URL: http://oneu.edu.ua/wp-content/uploads/2017/11/nsro_1221.pdf [in Ukrainian].
Pro zatverdzhennia planu zakhodiv z realizatsii Kontseptsii pidhotovky fakhivtsiv za dualnoiu formoiu zdobuttia osvity: Rozporiadzhennia Kabinetu ministriv Ukrainy. (2019). URL: https://www.auc.org. ua/sites/default/files/sectors/u-137/plan_zahodiv.pdf [in Ukrainian].
Pro osvitu: Zakon Ukrainy vid 05.09.2017 r. № 2145-19. Redaktsiia vid 16.01.2020, pidstava – 92-IX. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [in Ukrainian].
Pro unesennia zmin do Metodychnykh rekomendatsii shchodo rozroblennia standartiv vyshchoi osvity: Nakaz MON Ukrainy vid 01.10.2019 r. № 1254. URL: http://edu-mns.org.ua/img/news/8635/ NakMON_1254_19.pdf [in Ukrainian].
Standart vyshchoi osvity Ukrainy: Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 21.11.2019 r. № 1460. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/11/22/2019-11-22-015-B.pdf [in Ukrainian].
Timets, O. V. (2010) Formuvannia fakhovoi kompetentnosti maibutnioho vchytelia heohrafii u protsesi profesiinoi pidhotovky. Uman: Vizavi [in Ukrainian].
Khomenko, V. H. (2015). Teoretychni ta metodychni zasady rozroblennia dualnoho zmistu profesiinoi pidhotovky maibutnikh inzheneriv-pedahohiv kompiuternoho profiliu. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv [in Ukrainian].
Shramko, Ya. (2016). Pryntsyp dualnosti v lohitsi i filosofii. Filosofska dumka, Issue 3, 47–63 [in Ukrainian].
Atiyah, M. (2008). Duality in mathematics and physics. Conferències FME. Barcelona: Facultat de Matemàtiques i Estadística, Vol. V, 69‒91.