АНАЛІЗ СИСТЕМИ ОСВІТИ У ГАЛУЗІ СТАНДАРТИЗАЦІЇ В УКРАЇНІ

Автор(и)

  • Ольга Букрєєва Харківський національний автомобільно-дорожній університет., Україна https://orcid.org/0000-0002-3214-5269

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4906.3.2020.219084

Ключові слова:

вища освіта, кваліфікаційна характеристика, компетентність, освітня програма, програмний результат навчання, стандартизація, стандарт вищої освіти, викладання стандартизації.

Анотація

У статті досліджено підходи до вивчення стандартизації у вищих навчальних закладах. Проаналізовано стандарти вищої освіти та освітні програми в цій галузі. Встановлено, що запропоновані ними компетентності та програмні результати навчання не дозволяють сформувати повний комплект знань, умінь і навичок, зазначених у Довіднику кваліфікаційних характеристик професій. Розглянуто контекст вивчення стандартизації студентами інженерних і нетехнічних спеціальностей. Обґрунтовано необхідність включити її в їх навчальний план. Запропоновано перелік відповідних компетентностей.

Біографія автора

Ольга Букрєєва, Харківський національний автомобільно-дорожній університет.

Кандидат технічних наук, доцент кафедри метрології та безпеки життєдіяльності.

Посилання

United nations economic commission for Europe. (2018). Bringing Standardization in University Curricula: Making the case. Geneva: UNECE.

Choi D. G., de Vries H. J. (2011) Standardization as emerging content in technology education at all levels of education. International Journal of Technology and

Design Education. Netherlands, issue 21, 111–135. doi: https://doi.org/10.1007/s10798-009-9110-z.

Hesser W., de Vries H. J. (2011). White Paper Academic Standardization education in Europe. Hamburg: EURAS.

Hesser W. (2014). Memorandum on Standardization in higher Education in Europe. Retrieved 02/05/2020, URL: http://www.iso.org/sites/edumaterials/hesser-memorandum.pdf.

de Vries H. J. (2011). Implementing Standardization Education at the National Level (ЕRIM report series research in management ERS-2011-007-LIS). Rotterdam: EURAS.

Joint Working Group on Education about standardization. (2011a). Policy on Education about Standardization. Brussels: CEN.

Joint Working Group on Education about standardization. (2011b). Masterplan on Education about Standardization. Brussels: CEN.

Joint Working Group on Education about standardization. (2011c). Implementation Plan. Brussels: CEN.

Joint Working Group on Education about standardization. (2011d). Model Standardization Curriculum for Educational Establishments. Brussels: CEN.

Joint Working Group on Education about standardization. (2012). Model Curriculum for Training on Standards in Vocational Education and Training (VET). Brussels: CEN.

Committee on Trade of Economic Commission for Europe. (2012). Introducing standards related issues in educational curricula. Working Party on Regulatory Cooperation and Standardization Policies: Twenty-second session of (Geneva, 7–9 November 2012). Geneva: UNECE.

International Organization for Standardization. (2014). Teaching Standards. Genеve: ISO.

International Organization for Standardization. (2019a). Competence of standards professionals – Part 1: In companies (IWA 30-1:2019). Genеve: ISO.

International Organization for Standardization. (2019b). Competence of standards professionals – Part 2: In standards-relayted organizations (IWA 30-2:2019). Genеve: ISO.

Kabinet ministriv Ukrainy. (2011). Postanova pro zatverdzhennia Natsionalnoi ramky kvalifikatsii vid 23.11.2011 № 1341 [Resolution on approval of the National Qualifications Framework]. Ofitsiinyi visnyk Ukrainy - Official Gazette of Ukraine, 101, 3700 [in Ukrainian].

Verkhovna Rada Ukrainy. (2014). Zakon pro vyshchu osvitu vid 01.07.2014 № 1556-VII [Law on Higher Education]. Відомості Верховної Ради – Information of the Verkhovna Rada, 37–38, 2004 [in Ukrainian].

Kabinet ministriv Ukrainy. (2015) Postanova pro zatverdzhennia pereliku haluzei znan i spetsialnostei, za yakymy zdiisniuietsia pidhotovka zdobuvachiv vyshchoi osvity [Resolution on approval of the list of branches of knowledge and specialties for which higher education students are trained]. Ofitsiinyi visnyk Ukrainy - Official Gazette of Ukraine, 38, 1147 [in Ukrainian].

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2015). Nakaz pro osoblyvosti zaprovadzhennia pereliku haluzei znan i spetsialnostei, za yakymy zdiisniuietsia pidhotovka zdobuvachiv vyshchoi osvity, zatverdzhenoho postanovoiu Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 29.04.2015 roku № 266, vid 06.11.2015 № 1151 [Order on the peculiarities of the introduction of the list of branches of knowledge and specialties for which the training of higher education seekers is carried out, approved by the resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine]. Ofitsiinyi visnyk Ukrainy – Official Gazette of Ukraine, № 96, 3311 [in Ukrainian]

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2018). Nakaz pro zatverdzhennia standartu vyshchoi osvity za spetsialnistiu 152 “Metrolohiia ta informatsiino-vymiriuvalna tekhnika” dlia pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity vid 19.11.2018 № 1263 [Order on approval of the standard of higher education in the specialty 152 “Metrology and information-measuring equipment” for the first (bachelor's) level of higher education]. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/ 12/21/152-metrologiya-ta-informatsiyno-vimiryuvalna-tekhnika-bakalavr.pdf (2020, May, 07). [in Ukrainian].

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2019a). Nakaz pro zatverdzhennia standartu vyshchoi osvity za spetsialnistiu 152 “Metrolohiia ta informatsiino-vymiriuvalna tekhnika” dlia druhoho (mahisterskoho) rivnia vyshchoi osvity vid 24.05.2019 № 731 [Order approving the standard of higher education in the specialty 152 “Metrology and information-measuring equipment” for the second (master's) level of higher education]. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/05/ 28/152-metrologiya-ta-informatsiyno-vimiryuvalna-tekhnika-magistr.pdf (2020, May, 07) [in Ukrainian].

Ministerstvo pratsi ta sotsialnoi polityky. (2004). Nakaz pro zatverdzhennia Vypusku 1 “Profesii pratsivnykiv, shcho ye zahalnymy dlia vsikh vydiv ekonomichnoi diialnosti” Dovidnyka kvalifikatsiinykh kharakterystyk profesii pratsivnykiv vid 29.12.2004 № 336 [Order approving Issue 1 “Professions of workers that are common to all types of economic activity” of the Handbook of qualification characteristics of workers' professions]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0336203-04 (2020, May, 07) [in Ukrainian].

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2019b). Zatverdzheni standarty vyshchoi osvity [Approved standards of higher education]. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/zatverdzheni-standarti-vishoyi-osviti (2020, May, 07). [in Ukrainian].

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy (2019c). Nakaz pro vnesennia zmin do Metodychnykh rekomendatsii shchodo rozroblennia standartiv vyshchoi osvity vid 01.10.2019 р. № 1254 [Order amending the Guidelines for the development of standards of higher education from]. URL: https://mon.gov.ua/ storage/app/media/vishcha-osvita/proekty%20standartiv%20vishcha%20osvita/2019/10/04/rekomendatsii-nakaz-1254-01102019.pdf (2020, May, 07) [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-09-04

Як цитувати

Букрєєва, О. (2020). АНАЛІЗ СИСТЕМИ ОСВІТИ У ГАЛУЗІ СТАНДАРТИЗАЦІЇ В УКРАЇНІ. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (3), 25–35. https://doi.org/10.31499/2307-4906.3.2020.219084

Номер

Розділ

Статті