КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ РОЗУМІННЯ БАЗОВИХ ПОНЯТЬ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНСЬКОМУ ТА НІМЕЦЬКОМУ ПЕДАГОГІЧНОМУ ДИСКУРСІ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2307-4906.3.2025.340463Ключові слова:
дошкільна освіта, термінологічний аналіз, порівняльна педагогіка, концептуальні засади, Федеративна Республіка Німеччина, компаративістика, європейська інтеграція, педагогічна термінологіяАнотація
У статті здійснено компаративний аналіз концептуальних засад базових понять дошкільної освіти в українському та німецькому науково-педагогічному дискурсі. Розроблено авторську класифікацію базових понять за системно-структурними та динамічно-процесуальними критеріями. Проаналізовано еволюцію підходів трактування дошкільної освіти від підготовчої до особистісно-орієнтованої моделі розвитку. Виявлено специфічні німецькі терміни без українських аналогів, що відображають національні педагогічні традиції та соціокультурні особливості освітніх систем. Визначено концептуальні розбіжності у розумінні якості дошкільної освіти та освітнього середовища. Запропоновано авторські визначення ключових понять для термінологічної гармонізації в контексті євроінтеграційних прагнень України.