КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ РОЗУМІННЯ БАЗОВИХ ПОНЯТЬ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНСЬКОМУ ТА НІМЕЦЬКОМУ ПЕДАГОГІЧНОМУ ДИСКУРСІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31499/2307-4906.3.2025.340463

Ключові слова:

дошкільна освіта, термінологічний аналіз, порівняльна педагогіка, концептуальні засади, Федеративна Республіка Німеччина, компаративістика, європейська інтеграція, педагогічна термінологія

Анотація

У статті здійснено компаративний аналіз концептуальних засад базових понять дошкільної освіти в українському та німецькому науково-педагогічному дискурсі. Розроблено авторську класифікацію базових понять за системно-структурними та динамічно-процесуальними критеріями. Проаналізовано еволюцію підходів трактування дошкільної освіти від підготовчої до особистісно-орієнтованої моделі розвитку. Виявлено специфічні німецькі терміни без українських аналогів, що відображають національні педагогічні традиції та соціокультурні особливості освітніх систем. Визначено концептуальні розбіжності у розумінні якості дошкільної освіти та освітнього середовища. Запропоновано авторські визначення ключових понять для термінологічної гармонізації в контексті євроінтеграційних прагнень України.

Біографія автора

Марина Гончарук, Інститут педагогіки НАПН України

Кандидат педагогічних наук, здобувачка відділу порівняльної педагогіки.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-30

Як цитувати

Гончарук, М. (2025). КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ РОЗУМІННЯ БАЗОВИХ ПОНЯТЬ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНСЬКОМУ ТА НІМЕЦЬКОМУ ПЕДАГОГІЧНОМУ ДИСКУРСІ. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (3), 159–166. https://doi.org/10.31499/2307-4906.3.2025.340463

Номер

Розділ

Статті